انتخاب استان همدان به عنوان پایلوت نقشه مهندسی فرهنگی

به گزارش رکنا در همدان،  احمدرضا احسانی بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی زیر مجموعه شورای انقلاب فرهنگی است که اعضای آن با حکم رهبر انقلاب مشخص شده است و نقشه فرهنگی را تدوین می‌کند.

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها تنها شورایی است که ریاست آن با نماینده ولی فقیه استان و نایب رئیس استاندار و مدیرکل ارشاد است و در شهرستان‌ها امام جمعه رئیس، فرماندار نایب رئیس و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد دبیر این شورا است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه وظیفه شورا پرداختن به مسائل عمومی، فرهنگی، مسائل اجتماعی و فرهنگی است، بیان کرد: در حوزه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی در این شورا طرح و مورد بحث قرار می‌گیرد و در نتیجه راهکارها بررسی و اندیشیدن خواهد شد.

وی در این راستا تاکید کرد: نداشتن ضمانت اجرایی یکی از معضلات این شورا است و مهندسی فرهنگی کشور ضمانت را در بحث اجرا دارد که به دولت ابلاغ و هنوز اجرا نشده است ولی در سال ۹۸ آغاز نقشه مهندسی فرهنگی را در دستور کار قرار داده شد.

احسانی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه استان همدان به عنوان پایلوت نقشه مهندسی فرهنگی انتخاب شده است و پس از آن ۱۰ استان دیگر اضافه شد، گفت: در حال حاضر ۱۱ استان دیگر سند خود را آماده کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در این رابطه از مدیران دولتی و نخبگان دانشگاهی تعداد پنج مسئله را گرفته و درحال بررسی است و از دید مردم باید پیگیری شود، افزود: مصوبه بودجه از شورای برنامه ریزی گرفته شده است تا مسائل تبدیل به راهکار عملی انجام گیرد.

احسانی در این راستا اظهار کرد: باید موازی کاری در بحث فرهنگی باید از بین برود و همراهی، جایگزین موازی کاری شود.

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: مسئله اصلی بحث در این مورد جمعیت و خانواده است که تحت عنوان ازدواج، طلاق، کاهش باروری وغیره باید مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تاکید بر اینکه نیاز است تا در همه مباحث اجتماعی و فرهنگی نگاه جامع و کامل صورت گیرد، خاطرنشان کرد: یکی از عواملی مهمی که باید به آن توجه داشت این است که نگاه‌ها و نگرش‌های فرهنگی باید تغییر کند و در بحث فرهنگ سازی روی زاویه دیدها و نگرش‌ها باید دقت نظر خاص صورت دهیم.

وی در ادامه، متذکر شد: در کاهش نرخ موالید و کاهش باروری باید روی نگرش نسبت به فرزند سوم به صورت جدی کار شود و تشویقاتی در این زمینه اتخاذ شود که باعث شود روی مباحث ازدواج و فرزند آوری در جامعه به خصوص استان همدان فرهنگ سازی جدی انجام شود.

احسانی گفت: با توجه به بافت مذهبی و دینی شهرستان تویسرکان در خصوص مسائل و معضلات اجتماعی نسبت به بقیه شهرستانها وضعیت بهتری دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بابیان اینکه در بحث ازدواج با قراردادن تسهیلات ازدواج شرایط بهتر شده و باید انجمن‌ها در مورد بحث‌های تبلیغی بین جوانان و دانشگاه‌ها بیشتر تلاش کنند، افزود: در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی تمام دستگاه‌ها باید همت کنند؛ چون این کار یک کار فرابخشی است که نیازمند همت همگانی ارگان‌های دولتی، غیر دولتی و سازمان‌ها مردم نهاد است.

 

کدخبر: 755779 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟