توسعه پوشش همراه اول در قمصر

به گزارش رکنا از اصفهان،  با تلاش همکاران مخابرات کاشان و همکاری کارکنان معاونت سیار، سایت BTS  به نام مسجد موسوی ها با شماره کد (1809) در شهر قمصر نصب و راه اندازی شد و با بهره برداری از این سایت، امکان استفاده از تکنولوژی های 2G و 3G برای مشترکین همراه اول در این منطقه فراهم گردید.

 

گفتنی است، این اقدامات تاثیر بسزایی در کاهش نقاط کور و افزایش پهنای باند تلفن همراه و در نتیجه ارتقای سرعت و کیفیت اینترنت همراه اول خواهد داشت.

 

 BTS چیست؟

 

ایستگاه پایه فرستنده/گیرنده  (به انگلیسی: Base Transceiver Station) با کوته‌نوشت BTS، به مجموعه‌ای از تجهیزات مخابرات گفته می‌شود که در مخابرات بی‌سیم، ارتباط مشترک با شبکه را فراهم می‌کند. این شبکه شامل سامانه جهانی ارتباطات سیار (جی‌اس‌ام)، دسترسی چندگانه تقسیم کدی (CDMA)، وای-فای، وای‌مکس و سایر شبکه‌های گسترده می‌شود.

در این راستا یک BTS بخشی از یک زیرسامانه ایستگاه پایه (BSS) را به منظور مدیریت سامانه تشکیل می‌دهد. همچنین ممکن است یک بی‌تی‌اس دارای تجهیزات رمزنگاری و رمزگشایی ارتباطات، فیلترها و… باشد. آنتن نیز یکی از اجزای تشکیل دهنده بی‌تی‌اس است. یک ایستگاه بی‌تی‌اس توسط کنترلر مادر ایستگاه پایه کنترل می‌شود.

بُرد مفید هر BTS تا ۲۰ کیلومتر می‌رسد. البته در مناطق مسطح، بردی بین ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر هم دارند. با ایجاد شرایطی این برد تا ۶۰ کیلومتر هم می‌رسد که نمونه آن در کویرهای ایران است.

 

BTS  معمولاً از قسمت‌های زیر تشکیل شده‌است:

 

فرستنده/گیرنده (TRX): که به‌طور گسترده‌ای به گیرنده راه‌انداز (DRX) گفته می‌شود که در قالب گیرنده تکی (singleTRU) یا دوگانه (doubleTRU) یا ترکیبی از دو واحد رادیویی است. این بخش، ارسال و دریافت سیگنال‌ها را انجام می‌دهد. همچنین این بخش با کنترلر مادر بی‌تی‌اس در ارتباط است.

 

تقویت‌کننده قدرت (PA): سیگنال‌های دریافتی از DRX را برای فرستادن به آنتن تقویت می‌کند.

 

ترکیب‌کننده: سیگنال‌های حاصل از چند فرستنده را ترکیب می‌کند تا بتوان آن‌ها را از طریق یک آنتن ارسال کرد. امکان کاهش تعداد آنتن را فراهم می‌کند.

 

تسهیم‌کننده: برای جدا کردن ارسال و دریافت سیگنال به/از آنتن استفاده می‌شود. ارسال و دریافت سیگنال را از طریق یک آنتن انجام می‌دهد.

 

آنتن: آنتن ساختاری است که در بالاترین نقطه نصب می‌شود و بی‌تی‌اس در زیر آن قرار دارد.

 

سامانه نظارت و توسعه: اعلام وضعیت کارکرد قسمت‌های مختلف بی‌تی‌اس را به منظور عملیات تعمیر و نگه داری، جمع‌آوری می‌کند.

 

واحد کنترل: کنترل و مدیریت واحدهای مختلف BTS از جمله بخش نرم‌افزاری، پیکربندی نقطه‌ای، تغییرات وضعیت و ارتقاء نرم‌افزاری و غیره را انجام می‌دهد.

 

واحد گیرنده باند پایه (BBxx): تغییر بسامد، پردازش سیگنال.

اصفهان_بهمن راعی

کدخبر: 754584 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟