‍ قرآن تاریخی مولان‌آباد سقز مرمت شد

به گزارش رکنا از کردستان؛ صنایع‌دستی استان کردستان، یعقوب گویلیان گفت: قرآن تاریخی مولان‌آباد سقز که بر اثر گذشت زمان در معرض آسیب جدی بود، پس از گذشت 4 ماه توسط حمید ملکیان از اساتید این حوزه مرمت شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار داشت: در راستای حفظ و نگهداری این قرآن تاریخی، 400 میلیون ریال هزینه شده است.

وی افزود:قرآن تاریخی مولان‌آباد سقز جزو قرآن‌های نفیس کشور به شمار می‌رود که جنس برگهای آن از کاغذ و جلد قرآن نیز چرم است.

گویلیان عنوان کرد: خط به کار رفته در نوشتن متن این قرآن، نسخ بوده و برخی صفحات نیز تذهیب شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: این نسخه که با سرپرستی یکی از علمای برجسته منطقه به نام شیخ حسن مولانا‌‌آبادی و با خط دانشمند دیگری به نام ملا رسول کتابت شده، جدای از متن قرآن حاوی مجموعه‌ای از اطلاعات مرتبط با علوم متنوع قرآنی است که بنا به یکجا بودن همه‌ این موضوعات در منطقه به ام‌القرآن شهرت یافته است.

وی بیان داشت:این نسخه‌ با ارزش، بیش از سه سده است که در مسجد روستای مولان‌آباد یا مولاناآباد واقع در جنوب شرق شهرستان سقز در استان کردستان، نگه‌داری می‌شود.

 

گویلیان در پایان گفت: مردم استان کردستان همواره حافظان سنت‌های به یادگارمانده از نیاکان خود بوده و هستند و از قرآن به عنوان ارزشمندترین سند اسلامی پاسداری کرده است. 

عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 753667 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟