بحران آب باید در استان مدیریت شود

به گزارش رکنا در همدان، دکتر علیرضا قاسمی فرزاد در آیین کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی چها پروژه فاضلاب شهر همدان و آیین کلنگ زنی طرح ضربتی آب شرب شهر همدان جورقان در منطقه آق حصار گفت:  تلاش ما تامین منابع آب پایدار همدان و روستاها و شهرهای اطراف است. و همچنین به دنبال اقدامات پشتیبانی و حمایتی بیشتری از پروژه‌های حوزه تامین آب و رفع بحران آن هستیم.

قاسمی‌فرزاد، متوسط مصرف استان در فصول مختلف متغیر را بین ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ لیتر مصرف دانست و گفت: این مقدار در مقایسه با آب مصرفی در کشاورزی میزان کمتری را در بر می‌گیرد و بیشترین مصرف آب در استان صرف کشاورزی می‌شود. وی گفت: برای مدیریت بحران آب در استان، با ایجاد چند حلقه‌ که اضافه در نظر گرفته شده، بخشی از این بحران رفع خواهد شد.

استاندار همدان، گفت: سیاست این است که بخش‌ها و روستاهای اطراف شهر همدان را پوشش دهند.

وی  با اشاره به ضرورت کنترل مصرف آب از سد اکباتان گفت: مصرف از سد اکباتان کنترل و کم خواهد شد تا در تابستان به مشکل خاصی مواجهه نشویم.

photo_2021-12-14_13-08-56

در ادامه این کلنگ زنی مدیر عامل آب و فاضلاب استان همدان ضمن تشکر از همکارانش در شرکت آبفا گفت: میانگین کشوری در بخش جمعیت تحت پوشش فاضلاب ۴۵ تا ۵۰ درصد است که باتلاش همکاران ما د ر شرکت توانسته ایم  تقریباً ۷۶ درصد از جمعیت زیر پوشش فاضلاب قرار دهیم.

 سید هادی حسینی بیدار با اشاره به اینکه در اکثر شهرها پساب خروجی تصفیه خانه آماده واگذاری به بخش خصوصی است عنون کرد: اقدامات ما در بخش فاضلاب موجب شده که تندیس جهانی پروژه فاضلاب را کسب کنیم و در بین بیش از ۱۸۹ هزار پروژه جهانی توانسته ایم پروژه برتر باشیم.

مدیر عامل آبفای استان همدان در خصوص کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی چهار پروژه فاضلاب در شهرستان همدان بیان کرد: اولین پروژه توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب شهر جوشقان است که اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه ۹۰ میلیارد ریال از محل سرمایه گذاری ناشی از فروش پساب شهر جورقان تامین شده است.

وی در خصوص پروژه دوم عنوان کرد: پروژه دوم خط انتقال فاضلاب بلوار سردار شهید همدانی است که با اجرای آن خطوط جمع آوری و انتقال فاضلاب کارخانه ها، صنایع و ادارات مستقر در بلوار سردار شهید همدانی به تصفیه خانه فاضلاب همدان هدایت می شود.

حسینی بیدار خاطرنشان کرد: اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه از بخش جاری شرکت آبفا با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال تامین شده و برای دولت هزینه ای نداشته است.

وی در مورد توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب بیمارستان ارتش نیز اظهار کرد: با انجام این پروژه با اعتبار ۵.۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات جاری شرکت اجرای خطوط جمع آوری و انتقال فاضلاب جهت جداسازی فاضلاب بیمارستان ارتش، سازمان قضایی نیروهای مسلح و مهمات ارتش از رودخانه مجاور به تصفیه خانه همدان هدایت می شود.

مدیر عامل آبفای استان همدان در خصوص اجرای خط انتقال فاضلاب پادگان قهرمان و روستای مهدی آباد و یکن آباد نیز تصریح کرد: در این پروژه فاضلاب پادگان قهرمان و روستاهای یکن آباد و مهدی آباد جهت جمع آوری فاضلاب این مناطق از مزارع ساماندهی و به تصفیه خانه فاضلاب همدان هدایت می شود.

حسینی بیدار اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه را ۷۵ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: هزینه این‌پروژه از محل اعتبارات ارتش جمهوری اسلامی و خرید لوله از محل اعتبارات شرکت آبفا استان تامین شده است.

مدیر عامل آبفای استان همدان همچنین در خصوص کلنگ زنی طرح ضربتی آب شرب شهر همدان و جورقان از منطقه آق حصار نیز گفت: در این پروژه ۶ حلقه چاه با آب دهی تقریبی ۱۵۰ لیتر بر ثانیه حفر و تجهیز می شود.

وی اضافه کرد: در این پروژه ۱۲ کیلومتر خط انتقال و ۴ کیلومتر خط برق نیرو رسانی انجام می شود تا آب سد اکباتان برای فصل تابستان ذخیره سازی شود و تاکنون ۳ هزار کیلومتر از خط انتقال انجام شده است.

حسینی بیدار افزود: اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه ۴۵۰ میلیارد ریال استو کار به صورت امانی و شبانه روزی در حال انجام است

 

 

 

 

 

کدخبر: 751326 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟