دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین کانون گرد و غبار در منطقه

به گزارش خبرنگار رکنا از تبریز،حسن عباس نژاد  در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام اینکه وضعیت نامناسب دریاچه ارومیه به خصوص در سواحل پست و لجنی، بروز گرد و عبار نمکی  را تقویت می کند، افزود: بر همین اساس اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی وجود نمک در گرد و غبار منطقه را رد نمی کند.

وی اظهار داشت: برای بررسی عمیق این موضوع با معیارهای کمی و کیفی، طرح مطالعاتی مشترک بین اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه تبریز در دست انجام است که در آن میزان و درصد وزنی نمک موجود در گرد و غبار  استان های مجاور دریاچه ارومیه به ویژه شهرستان های تبریز، آذرشهر و بناب و شبستر مشخص خواهد شد.

عباس نژاد وضعیت کنونی تالاب های حوضه آبریز دریاچه ارومیه را نیز نامناسب توصیف و اضافه کرد: در این حوضه آبریز تعداد ۲۵ تالاب وجود دارد که شرایط هر کدام روز به روز بدتر می شود؛ مهم ترین آنها تالاب «قره قشلاق» شهرستان بناب است که همواره متاثر از شرایط کلی دریاچه ارومیه می باشد و لازم است در این رابطه پروژه های مختلف تعریف شده و به سرعت اجرایی شوند.

وی افزایش آب های ورودی به بستر دریاچه و طرح های مربوط به صرفه جوئی در مصرف آب را ۲ پروژه بسیار مهم و تاثیرگذار برای احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد که لازمه اجرایی شدن آنها تخصیص به موقع  اعتبارات است تا شاید شرایط کنونی دریاچه تغییر پیدا کند.

عباس نژاد یادآور شد:  اجرایی شدن پروژه های ستاد احیای دریاچه ارومیه حداقل ۴۰ درصد ورودی آب به بستر دریاچه را افزایش می دهد.

وی تثبیت خاک در اطراف دریاچه ارومیه، از جمله افزایش گونه های سنتی پوشش گیاهی را از دیگر طرح های مهم و واولویت دار احیای این دریاچه بیان کرد که باعث کاهش بادهای نمکی شده و تا حدودی می تواند جلوی گرد و غبارهای نمکی در شهرهای اطراف را بگیرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی از آغاز مالچ پاشی طبیعی از ۲ سال قبل در اطراف دریاچه ارومیه و مناطق نمکی خبر داد و افزود: این طرح در سالجاری نیز ادامه دارد.

عباس نژاد همچنین از ممنوعیت مجوز برداشت نمک از بستر دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: اما در فصل زمستان برای پاشش نمک در معابر و جاده های آذربایجان شرقی و نیز برداشت های صنعتی مجوزهایی از سوی محیط زیست استان صادر می شود.

 وضعیت دریاچه ارومیه با کاهش بارش ها چندان مطلوب نیست و به ارقامی بسیار پایین تر از پیش بینی ها رسیده که با توجه به این امر در کنار ادامه طرح های پیشین، طرحی نو به ویژه برای کم شدن مصرف آب نیاز است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است در مدت ۱۰ سال (از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ )  به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است.

این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

کدخبر: 750727 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟