لزوم همکاری دستگاه های استان در برنامه «قم، شهر بدون دخانیات»

به گزارش رکنا از قم، نشست هم اندیشی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع «قم، شهر مقدس بدون دخانیات» برگزار شد.

در این نشست دکتر سیامک محبی با اشاره به اجرای طرح جهانی «قم، شهر مقدس بدون دخانیات» گفت: متأسفانه بازرسی‌های میدانی و گزارشات واصله از سطح استان قم حاکی از افزایش بی رویه فروشگاه‌های تهیه و توزیع مواد دخانی به صورت عمده یا خرده فروشی می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی از استراتژی‌های عمده در خصوص کنترل و پیشگیری از توزیع و مصرف دخانیات ایجاد شهرهای مذهبی بدون دخانیات در دنیا است، افزود: برنامه «قم، شهر مقدس بدون دخانیات» در سال ۹۸ به دانشگاه علوم پزشکی قم ابلاغ شده است و برای عملی شدن این طرح جهانی، نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم همکاری همه دستگاه اجرایی و نهادهای گوناگون را برای اجرای این طرح ضروری دانست و تصریح کرد: اجرای این طرح فرصت خوبی را برای کنترل بیماری‌های گوناگون با منشأ دخانیات ایجاد خواهد کرد.

مدیر گروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این نشست گفت: اعتیاد به مواد دخانی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی جوامع است که تأثیرات جبران ناپذیری بر سلامت انسان می‌گذارد، به طوری که خطر ابتلاء به انواع بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

نرگس جعفری افضل با اشاره به پلمپ بیش از ۱۹۰ مرکز عرضه قلیان در سطح استان قم از ابتدای سال جاری تاکنون، ادامه داد: عرضه قلیان ممنوع است و با متخلفان برخورد و مراکزشان پلمپ خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای قم ۷۰ شاخص در نظر گرفته شده که این شهر به شهر بدون دخانیات تبدیل شود.

نظری/ قم

 

کدخبر: 750514 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟