نحوه استفاده از ضدیخ درفصل سرما

به گزارش رکنا از لرستان،  سرهنگ "مصطفی دالوند" بیان داشت: جهت جلوگیری از خسارت وارده به وسائل نقلیه ناشی از عدم وجود ضدیخ در رادیات بخصوص در فصل سرما و سرد سال، دقت و توجه به ضدیخ وسائل نقلیه امری لازم و ضروری است، ازاین‌رو رانندگان لازم است نسبت به تعویض ضدیخ در فصل سرما موارد مطروحه زیر اقدام بایسته را معمول کنند.

الف -رنگ ضد یخ ربطی به کیفیت آن ندارد و همرنگ بودن ضدیخ‌ها دلیلی بر یکسان بودن کیفیت آن‌ها نیست و نباید به هم اضافه شوند.

ب-در مورد رقیق‌سازی باید به اطلاعات روی ظرف ضدیخ عمل کرد وآب مصرفی در ضدیخ باید دارای سختی بسیار پایینی (دی یونیزه) باشد.

ج-ضدیخ‌ها معمولاً کف تولید نمی‌کنند و گاهی مشاهده کف می‌تواند به علت ورود هوا به سیستم مکش واترپمپ باشد، در این صورت باید رادیاتور را کاملاً تخلیه کرده و تمامی لوله‌های رابط و واشرها بررسی و نسبت به تعمیر قطعات معیوب اقدام کرد.

د-اهم اقداماتی که بایستی صورت پذیرد:

1- غلظت ضدیخ، ضد جوش را کنترل کنید که از حداقل ضروری (متناسب با تغییرات دمای هوا) کمتر نباشد.

2- شرایط ضدیخ را بررسی نمایید، در صورت کثیف بودن یا داشتن مواد ناشی از زنگ زدن فلزات آن را عوض کنید.

3- درپوش ولوله متصل به درپوش رادیاتور را بازرسی کنید ولوله‌ها را بازبینی کرده و محل اتصال لوله‌ها را محکم کنید.

4- تسمه‌پروانه‌ها را ازلحاظ سالم بودن و کشش صحیح، کنترل کنید.

5- درصورتی‌که دمای آب رادیاتور بیش‌ازحد گرم یا سرد می‌شود، ترموستات را کنترل کنید.

توجه:آب مصرفی جهت رقیق‌سازی مایع خنک‌کننده باید سختی کمی داشته تا رسوب نگیرد، هر1000 کیلومتر یا هفته‌ای یک‌بار باید سطح سیال خنک‌کننده بازدید شود، زمان تعویض سیال خنک‌کننده در شرایط عادی معمولاً سالانه و یا پس از طی مسافت 30000 کیلومتر است، اما زمان‌های تعویض سیال در شرایط سخت رانندگی و بسته به شرایط، انجام می‌شود.

شرایط سخت عبارت‌اند از: بکسل کردن، یدک کشیدن کمپ، استفاده از باربند در مسافت‌های طولانی، حرکت در جاده‌های نمک پاشیده شده، خاکی، غبارآلود، طی کردن مکرر مسافت‌های کوتاه (کمتر از8 کیلومتر در هر نوبت رانندگی) و طی کردن مسافت‌های طولانی با سرعت‌های یکنواخت و پائین و دوره طولانی عدم استفاده از خودرو.

گلاره پروازی/لرستان

کدخبر: 748828 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟