صرفه‌جویی ۲۲ میلیون مترمکعب آب در مصارف آب زیرزمینی

به گزارش رکنا از لرستان، احمد گودرزی، در هشتاد و دومین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی لرستان، ضمن ارائه عملکرد شش ماهه شرکت آب منطقه‌ای استان درسازگاری با کم آبی، اظهار کرد: طبق برنامه‌های اجراشده توسط شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب و فاضلاب و سازمان صمت، در مجموع ۲۲ و ۹ دهم میلیون مترمکعب در طول این مدت در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت در مصرف آب زیرزمینی صرفه جویی شده که معادل ۱۵ و شش دهم درصد کل برنامه پنج ساله است.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی ۲۲ و ۴۵ دهم میلیون، در بخش شرب ۴۳۵ هزارم و در بخش صنعت دو صدم میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب ثبت شده‌است.

در ادامه  داریوش حسن‌نژاد، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها، پر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز، جمع‌آوری موتور تلمبه‌های غیرمجاز و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه را از مهم‌ترین اقدامات شرکت دانست و افزود: بخشی از نیازهای زیست محیطی با منابع موجود تأمین می‌شود و عواملی مانند تغییر اقلیم، خُشکسالی و سیلاب باعث تأمین نشدن منابع می‌شود که با اقداماتی می‌توان تا حدی، ظرفیت تأمین را بالا بُرد ولی با مصارف بیشتر دوباره با مشکل روبرو می‌شویم.

وی تصریح کرد: صرفه‌جویی در مصرف منابع آب وظیفه‌ای همگانی است و دستگاه‌های مسئول باید موضوعاتی همچون آموزش و فرهنگ‌سازی مردمی  را در این زمینه افزایش دهند.

حسن‌نژاد ادامه داد: همکاری دستگاه‌های مختلف در این زمینه دارای اهمیت زیادی بوده و دستگاه‌های اجرایی باید در این برنامه مشارکت داشته و میزان مصرف را مشخص و با منابع موجود هماهنگ کنند تا این‌ پایش به خوبی صورت بگیرد.

گلاره پروازی/لرستان

کدخبر: 748196 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟