روزنامه نگاران آذربایجانغربی از حداقل های زندگی محرومند دولت کمک حالشان باشد 

به گزارش خبرنگار رکنا در ارومیه، پس از گذشت یکسال به همت هیات مدیره ی انجمن صنفی روزنامه نگاران نشست هم اندیشی با اعضای انجمن برگزار و مواردی چند در قالب تریبون آزاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی صحرانورد رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران مستقل آذربایجان‌غربی ضمن عرض خیر مقدم به اعضای انجمن صنفی اظهار کرد: در زمینه دفاع از آزادی های مشروع و قانونی، پیگیر مطالبات صنفی و سیاسی روزنامه نگاران حقیقی و شناسنامه دار استان هستیم.

رئیس انجمن صنفی در ادامه افزود: یکی از اصلی ترین اولویت‌های کاری انجمن روزنامه‌نگاران، شناسایی و ساماندهی مشکلات این قشر است که متاسفانه قریب به اتفاق خبرنگاران بخش غیر دولتی از نبود بیمه تامین اجتماعی و امنیت شغلی رنج می‌برند و از دریافتی حداقل دستمزد شورای عالی کار محروم هستند.

وی تصریح کرد: منبع درآمد اکثر روزنامه نگاران از پورسانت آگهی های دولتی و خصوصی بوده که متاسفانه با این درآمد از حداقل های زندگی هم محروم هستند و نیاز به حمایت دولت را دارند.

صحرانورد اذعان کرد: هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران در جهت متشکل و متحدکردن خبرنگاران قومیت های مختلف پنجره واحد دارند و در این خصوص کارهای خوبی صورت گرفته است.

صحرانورد تاکید کرد: روزنامه نگاران باید صدای واقعی مردم باشند و در کنار انعکاس مشکلات مردم ، پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت را تقویت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تعدادی از خبرنگاران استان عضو صندوق هنرمندان هستند و حق بیمه آنها با یارانه دولتی پرداخت می‌شود ولی بدلیل نداشتن کارفرمای مستقل ، از قانون مشاغل سخت و زیان آور محروم می‌شوند.

در ادامه تمامی اعضای حاضر با استفاده از تریبون آزاد، گلایه ها، کمبودها و در خواست‌های صنفی خود را بصورت صریح به هیات مدیره انتقال دادند که در جای خود یکی از بی سابقه ترین حرکت‌های تَشکُلی صنفی در استان و حتی کشور محسوب شده که نشان از عزم جدی هیات مدیره ی انجمن در پاسخگوئی به اعضا دارد.

از مهمترین گلایه، در خواست و اعلام کمبودهایی صنفی که توسط اعضا مطرح شد می‌توان به پیگیری روند اخذ زمین و مسکن برای اعضا، بیمه تامین اجتماعی و مشکلات درآمدی و معیشتی اشاره کرد.

در ادامه جلسه هریک از اعضا و حتی هیات مدیره سخنران جلسه شدند و در پایان گزارش کاملی از کارهای انجام شده و در دست اقدام از سوی هیات مدیره ی انجمن صنفی توسط دبیر این تشکل به سمع حاضرین رسید.

هدایت رودینی با تاکید بر لزوم پیگیری مطالبات صنفی خبرنگاران گفت: در جلسات متعدد چه جلسات خود خبرنگاران و چه خبرنگاران با مدیران بارها دیده و شنیده شده که مشکلات معیشتی، بیمه ای و مسکن و حتی مشکلات امنیت شغلی مطرح شده که موضوعات و ایرادات تماما بجا و وارد است، اما آنچه از خروجی این جلسه بدست آمد این بود که جای مردم در مبحث تریبون آزاد خالی بود و مشکلات چنان در زندگی خبرنگاران تاثیر گذار بوده که مردم و معیشت و مشکلاتشان و چگونگی کمک به مردم که درصد زیادی از آن در زیر فقر و کمبود زندگی می‌کنند، در جلسات از یاد می‌رود.

دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران مستقل آذربایجان‌غربی در ادامه افزود: قسمتی از مشکلات خبرنگاران به خود خبرنگاران، تشکل‌ها و مدیریت‌های رسانه ای که دورشان را احاطه کرده بر می‌گردد. برنامه‌ای که بعضی‌ها در طول چندین سال برای خبر تعریف کرده اند: یا با ما باش یا اصلا نباش! در روزهای اخیر با لحن بد یکی از مسئولین شورای شهر مواجه شدیم که اظهار نموده اند خبرنگاران همه مواجب بگیر هستند، از شنیدنش متاسف شدم. جا دارد از این تریبون تنها به کلمه «همه‌» که بکار بردند اعتراضی داشته باشم، اما این واقعیت کتمان ناپذیر است! و بعضی‌ها در شغل پاک خبرنگاری چندین سال است که فضا و محیط رسانه ای را آلوده و تحت شعاع قرار داده اند.

رودینی ادامه داد: همچنانکه در جلسات خصوصی و محافل عرض کرده ام، خبر و خبرنگار جایگاه ویژه ای دارد و نباید این جایگاه را در حد رانت و کارت هدیه تنزل دهیم! طبقه اجتماعی هر کدام از خبرنگاران واقعی در مناطق و استان‌های کشور هم سطح با استاندار و وزیر است و باید به این خود باوری برسیم که ازآن جایگاه ویژه برخورداریم و به تناسب آن کارها و نقدها و سوالاتمان را برنامه ریزی کنیم. نباید با عملکردمان اجازه دهیم ما را به عنوان یک پادو و مواجب بگیر معرفی نمایند!

دبیر انجمن صنفی ضمن تاکید بر رعایت انصاف و جدیت در کار از اهمیت خبر گفت. 

وی افزود: ملت و اجتماع و هر آنچه که به زندگی در یک محدوده ی جغرافیای به نام کشور یاد می‌شود بسان یک روح و جسم واحد بوده و خبر و خبرنگار همانند یک نبض و قلب در آن عمل می‌کند، اگر نبض این جامعه که خبر و خبرنگار است درست عمل کند، دیگر اعضای آن نیز درست عمل خواهند کرد و اجتماعی تقریبا سالم را خواهیم داشت و اگر اینگونه نباشد، نبض مسئولین در حوزه های مختلف کاری درست عمل نکرده و ما شاهد کم کاری و فساد در کشور خواهیم بود.

رودینی با اشاره به استقلال رسانه ها در کل کشورها گفت: انتقاد سازنده حق خبرنگار است و سازندگی در کشور های مختلف از همین انتقادات بوقوع می‌پوندد.

وی ادامه داد: در چهار چوب قانون کسی نمی‌تواند به خبرنگار دیکته نماید که این را بنویس و آن یکی را ننویس، اما شاهد هستیم که بعضا دستگاه‌هایی که دستی بر آتش دارند! با هماهنگی متولیان رسانه که اقتصادی هستند تا رسانه ای، با نشست‌های مختلف سعی در مهندسی نمودن رسانه ها و سوق دادن به اهداف خود را دارند! آنها یا می‌ترسانند یا در خود حل می‌کنند! و یا در آخر سر اگر به نتیجه نرسیدند حذف می‌کنند!

دبیر انجمن صنفی خبرنگاران مستقل استان افزود:

در سال‌های اخیر شاهد تشکیل هیات منصفه ی رسانه و شورای حل اختلاف بودیم، اما عملکرد ضعیف آنها باعث شده که یک خبرنگار از جایگاه قانون خوب بهره مند نگردد، کسانی که سالیان سال در رکاب مدیریت بودند و هستند، نمی‌توانند در مقابل روسا و مدیران و بعضی از دستگاه‌ها عملکرد خوبی داشته باشند.  

رودینی با اشاره به عملکرد ضعیف رسانه در استان آذربایجان غربی افزود: رسانه ها خانوادگی و تیمی اداره می‌شوند و هدف از آن رسانه ها تشکیل تیم‌های اقتصادی بوده و لا غیر.

دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان غربی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت معنی‌دار درآمد خبرنگاران گفت: در مجموعه ی خبر دو گروه وجود دارد، آنهایی که پول پارو می‌کنند و برای خود جایگاه ایجاد می‌کنند و دسته دوم آنهایی هستند که خواسته یا ناخواسته پلکان ترقی دسته اول می‌شوند. ما خبرنگارها گاهی اوقات کسانی را تبلیغ می‌کنیم که شایسته بزرگی و تبلیغ و معرفی نیستند. ما خودمان آنها را بزرگ کردیم و حال شده‌اند بلای جان و نان رسانه ها.

رودینی با اشاره به مدیریت در رسانه گفت: مدیرانی که در عرصه ی رسانه سالیان سال بر مسند چمبره زده اند بیشترین صدمات را به خبر و خبرنگار و به تبع آن به جامعه و کشور زده و باعث   زیان‌های جبران ناپذیری شده اند که حتما یا خود و یا آیندگانشان تقاص این کم لطفی ها را در کنار مردم خواهند داد! خبرنگاران عزیز بدانند و آگاه باشند آن دسته از عزیزانی که در رسانه تیم بازی یا گروه بندی می‌کنند یکی از اهدافشان کوچک نگهداشتن نیروهای متعهد به کشور است و در این راه به هر دری خواهند زد و از هر ترفندی استفاده خواهند نمود! ما در پی تنش و رودرو قرار گرفتن با دیگر تشکل‌های صنفی دولتی و نیمه دولتی نیستیم و سعی داریم به عنوان یک تشکل «رسمی» از حقوق مردم و همکاران دفاع نمائیم، اگر عزیزان دوست دارند که رودرو ی ما قرار بگیرند حرفی نیست ما با سند پاسخشان را خواهیم داد.

دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران مستقل آذربایجان غربی در پایان ضمن اشاره به عملکرد هیات مدیره در دوسال اخیر گفت: فراهم نمودن یک دفتر کاری برای انجمن، تشکیل تعاونی مسکن انجمن که مراحل اداری آن برای ثبت در حال پیگیری است، تفاهم نامه فی ما بین یکی از وکلای باتجربه استان و انجمن جهت دفاع از حقوق عزیزان عضو انجمن در حوزه کاری بدون دریافت هزینه، تشکیل کار گروه سرمایه گذاری برای اعضا جهت در آمدزائی خارج از شغل بشرط همکاری‌های لازم از سوی اعضا، برنامه ریزی نشست‌های تخصصی با مسئولین  استانی و شهرستانی از اهم فعالیت‌های این تشکل بوده است.

آذربایجان‌غربی/کریم معجنی 

کدخبر: 747689 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟