۷ هزار و ۲۲۹ نفر فاقد مسکن داریم

به گزارش رکنا قزوین،علیرضا وارثی در نشست خبری  در اداره کل  بهزیستی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: قانون‌ حمایت از حقوق معلولین اسفند ۹۶ تصویب و در اردیبشهت ۹۷ ابلاغ شد و هم اکنون بیش از چهار سال از آن می‌گذرد اما همچنان برای اجرای مفاد این قانون نیازمند همکاری و حمایت دستگاه‌های دولتی هستیم، این قانون در ۱۰ فصل و ۳۲ ماده تمام نیازهای یک معلول را احصا، پیش بینی و تعیین موقعیت کرده است.
وی افزود: قانون حمایت از معلولین برای تمامی افراد تحت پوشش برنامه اجتماعی، اقتصادی، توانمندسازی و پیشگیری در نظر گرفته است، در واقع می‌توان گفت این قانون جامع ولی مغفول است، بخش مهمی از این قانون به عهده وزارت رفاه بود که در اجرای آن درصد قابل توجهی رشد داشته ولی باقی دستگاه‌ها همچنان اقدامات لازم را انجام ندادند.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: در این قانون مناسب سازی اماکن،  معابر و مکان‌های مختلف، حمل و نقل، ارائه خدمات بهداشتی و توانبخشی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، حوزه کارآفرینی، اشتغال و مسکن مددجویان، حمایت‌های اداری و استخدامی و بسیاری از موضوعات دیگر تبیین شده و تکالیف دستگاه‌ها مبرهن است.
وی بیان کرد: امیدواریم غبار فراموشی بر روی این قانون ننشیند، معلولین شهروند هستند و باید از حقوق مساوی در بهره‌مندی از خدمات شهری و بهداشتی بدون منت و با رعایت عزت برخوردار باشند؛ برای نظارت بر اجرای این قانون باید به صورت جدی اقدامات لازم صورت گیرد تا معلولان از حقوق خود بهره‌مند شوند.
وارثی بیان کرد: در جامعه امروز پیشگیری از معلولیت و جلوگیری از افزایش معلولین جزو برنامه‌های اصلی سازمان بهزیستی است، پیشگیری دارای سه ضلع اساسی دولت، مردم و رسانه‌ها است؛ رسانه یکی از اضلاع مهم این مثلث است، در حوزه پیشگیری خدمات ما موکول به جامعه هدف نیست بلکه بیش از ۳۰ درصد از جامعه استان را پوشش می‌دهد.
وی افزود: در سال ۹۹ طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قزوین اجرایی شد و ۳۹ هزار کودک زیر پنج سال غربالگری کردیم که ۲۹۱ نفر دچار کم‌بینایی شناسایی شدند که زمینه نابینایی در آن‌ها وجود داشت، طرح غربالگری بینایی در سال جاری نیز به ۵۲ هزار نفر افزایش پیدا کرد، از مردم انتظار داریم که با این طرح‌ها همکاری کنند.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: در استان قزوین ۲۸ هزار معلول را شناسایی کردیم که در اینجا دارای هویت خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی هستند، ویژگی و نیاز اقتصادی و اجتماعی این افراد توسط مراکز مثبت زندگی مورد بررسی قرار گرفت و ۲۳ هزار نفر تحت پوشش حمایتی قرار گرفتند که سرانه دریافتی آن‌ها از ۳۵۰ هزار تومان یک میلیون تومان متغیر است.
وی تاکید کرد: بخش مهم دیگر مشاوره ژنتیک است، یکی از خدمات بدون منت و رایگان برای همه شهروندان به ویژه افرادی که دارای فرد معلول در خانواده هستند ارائه خدمات مشاوره قبل و بعد از ازدواج است، مشاوره و خدمات آزمایشی رایگان به افراد ارائه می‌شود که اگر مردم آن را جدی بگیرند در آینده می‌توان معلولیت را به میزان چشمگیری کاهش داد.
وارثی یادآور شد: در سال گذشته ۱۱۴۹ نفر برای مشاوره ژنتیک به ما مراجعه کردند که از این میان  ۱۶۳ نفر پیش از ازدواج، ۲۹۸ نفر پیش از بارداری، ۱۱۴ نفر حین بارداری بودند همچنین ۵۷۴ مورد تشخیص قرار گرفتند که از این تعداد ۱۱ مورد منجر به سقط شد چرا که احتمال معلولیت در آن‌ها وجود داشت، ۵۹۶ نفر از ۱۱۴۹ نفر مددجوی بهزیستی بودند، ۲۳۹ نفر آزمایش رایگان انجام دادند و ۲۳۶ نفر با مشاوره مشکلشان حل شد.
وی خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز ۴۴۹ نفر تشکیل پرونده دادند که تاکنون سه نفر منجر به سقط جنین شده است.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تاکید کرد: در حوزه شنوایی در سال ۱۳۹۹، ۱۴ هزار و ۷۶۹ نوازد بدو تولد مورد غربالگری قرار گرفت که ۶۱ مورد مشکل داشتند که شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند و از این تعداد ۲۲ نفر نیازمند کاشت حلزون بودند، در سال جاری نیز ۱۰ هزار نفر غربالگری کردیم که از این تعداد ۴۵  نفر مشکل ناشنوایی داشتند.
وی بیان کرد: در حوزه توانمندسازی سازمان بهزیستی تسهیل‌گر است، بخشی از توانمندسازی مربوط به حوزه مسکن است که تاکنون ۴ هزار و ۵۰۸ نفر از کسانی که فاقد مسکن بودند شناسایی شدند و در قالب مسکن مهر و اقدام ملی ۳ هزار و ۲۸۱ نفر مسکن تحویل دادیم، ۱۲۲۷ نفر تا پایان سال یا تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ تحویل داده می‌شود و اولویت ما خانواده‌های دارای ۲ معلول است.

وی یاد آور شد: ۳۸ میلیارد ریال کمک بلاعوض در قالب سهم بیمه کارفرمایی برای کسانی که برای معلول اشتغال ایجاد کردند در قالب حمایت بیمه‌ای پرداخت کردیم، یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان نیز برای حمایت از کارفرمایانی که برای معلولین شغل ایجاد کردند اختصاص دادیم، امسال نیز در ۶ ماهه اول سال ۲۶۱ شغل ایجاد کردیم

 

کدخبر: 747225 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟