بروز 16 مورد حریق در سنندج به دلیل نشت گاز شهری

به گزارش رکنا از کردستان؛ صالح زندی معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج گفت: متاسفانه هر ساله شاهد حوادثی ناشی از نشت گاز و جان باختن شهروندان در اینگونه حوادث هستیم که با از راه رسیدن فصل سرما و عدم رعایت نکات ایمنی؛ شاهد افزایش چنین حوادثی هستیم. 

وی بیان کرد: عدم رعایت نکات ایمنی و اقدام خود سرانه برخی شهروندان در انتقال گاز به اماکنی دیگر با شیلنگ و همچنین استفاده از لوازم غیراستاندارد از جمله مواردی است که باعث نشت گاز و بروز حادثه می‌شود. 

وی از وقوع ۱۶ مورد حریق و انفجار براثر نشت گاز شهری از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و اعلام کرد: متاسفانه بر اثر این حوادث 9 نفر از شهروندان نیز دچار آسیب دیدگی شده‌اند. 

زندی عنوان کرد: امسال همچنین ۱۹ مورد حریق پیک‌نیک و سیلندر در سطح شهر رخ داده است. 

وی به شهروندان توصیه نمود: در زمان نشت گاز ضمن حفظ خونسردی از قطع یا وصل کردن کلیدهای وسایل برقی خودداری نموده و کلید را در همان حال روشن یا خاموش باقی گذاشته چراکه ممکن است باعث انفجار شود.

زندی همچنین افزود: در چنین مواردی افراد خانواده را از محل نشت گاز دور کرده و فورا شیر اصلی گاز را ببندید و در صورتی که کنتور برق در فضای آلوده به گاز قرار نداشته باشد برق را از فیوز اصلی قطع نموده و بلافاصله در و پنجره‌ها را باز کنید. 

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج ادامه داد: با تکان دادن حوله پنبه‌ای مرطوب به جریان خروج هوای آلوده سرعت داده و تا حصول اطمینان کامل از خروج گاز به افراد اجازه ورود نداده و به منظور جلوگیری از آتش سوزی فورا شیر اصلی گاز را ببندید. 

وی تاکید کرد: شهروندان در راستای جلوگیری از نشت گاز و وقوع حوادث از افزودن خودسرانه شیلنگ گاز و نصب سه راهی های غیراستاندارد برای استفاده همزمان از چند وسیله گازسوز خودداری نموده و منازلی که سیستم گرمایشی آنها بخاری است از خروج گاز از لوله‌های بخاری اطمینان حاصل کرده تا شاهد چنین حوادثی نباشیم. 

وی خاطرنشان کرد: چنانچه محل نشت گاز تاریک بوده از روشن نمودن چراغ قوه یا هر نوع مشعل در داخل محدوده آلوده خودداری و می‌توان از چراغ قوه استفاده نموده البته به شرط آنکه خارج از فضای آلوده روشن شده باشد. 

زندی تصریح کرد: نصب و استفاده از خاموش کننده‌های استاندارد در آشپزخانه از ضایعات ناشی از آتش‌سوزی‌ها به موقع جلوگیری می‌نمایند.

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 746363 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟