پویش مردمی احیا جنگل های زاگرس در کردستان اجرا می‌شود

به گزارش رکنا از کردستان؛ سعدی نقشبندی گفت: طرح پویش مردمی احیای جنگل‌های زاگرس به صورت همزمان در ۱۱ استان زاگرس‌نشین اجرا می‌شود که سهم کردستان ۶۵ هکتار است.

وی افزود: این طرح در مسیرهای ورودی با مناطق جنگلی و مستعد احیا پایگاه ثابت مستقر می‌شود و بذر مورد نیاز در اختیار دوستداران طبیعت قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: شهرستان بانه در پارک جنگلی کوپیچ، شهرستان مریوان در روستای موسک، شهرستان سقز گردنه محمود آباد، شهرسنندج پارگ جنگلی آبیدر بزرگ، کامیاران  روستای پشته و سروآباد بالا میزبان پویش مردمی بذرکاری برای احیا جنگل‌های زاگرس هستند که چهارشنبه هفته جاری آغاز می‌شود.

نقشبندی با بیان اینکه مساحت در نظر گرفته شده برای استان جمعاً ۶۵ هکتار است، افزود: بذرکاری در این پویش  محدود به مهلت خاصی نیست و امسال تا پایان فصل بذرکاری ادامه خواهد داشت و برای تداوم پویش در سال‌های آینده برنامه‌ریزی‌های انجام شده است.

وی  با قدردانی از مشارکت‌های مردمی برای بذرکاری در جنگل‌های استان، گفت: در این پویش که با مشارکت  انجمن‌های مردم نهاد، دوستداران و همیارن طبیعت، همراهی و همکاری مردم، جوامع محلی، مسئولین دولتی و باهدف حفظ و احیا جنگل‌ها و مراتع اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: یک میلیون و ۴۰۰ اصله نهال صنوبر در نهالستان‌های استان تولید و در اسفند ماه همزمان با هفته منابع طبیعی در بین متقاضیان اجرای طرح زراعت چوب توزیع می‌شود.

نفشبندی فزود: این طرح در راستای برنامه‌های اجرایی شعار سال سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور، به نام طرح "سه در چهارده" در ۱۴۰۰ و همچنین طرح ملی زراعت چوب که با هدف تامین چوب مورد نیاز صنایع سلولزی کشور و کاهش فشار بر منابع جنگلی جلوگیری از قطع و درختان خودرو و جنگلی اجرایی شده است و ۵۴۵ هکتار از زمینهای مستعد شهرستان‌های دیواندره، بیجار، سقز و مریوان برای اجرای طرح زراعت چوب مکان یابی و شناسایی شده است.

وی با اشاره به نقش مهم جنگل‌های زاگرس در حفظ خاک، تولید آب و تعدیل آب و هوا، افزود: این جنگل‌ها نقش مهمی در تولید اکسیژن داشته و در جذب گرد و غبار نیز نقش مهمی دارند.

فتاحی با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس در معرض تهدیدات طبیعی و انسانی قرار دارند، افزود: تهدیدات متعددی مانند تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای دام، تهاجم آفات و بیماری‌ها، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

 

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 746130 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟