رشد سالمندی در اصفهان بیشتر از متوسط کشوری است

به گزارش رکنا از اصفهان، ولی‌الله نصر اصفهانی در جمع اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی معلولان با بیان اینکه رشد سالمندی در اصفهان بیش از متوسط کشوری است، بیان داشت: در چند سال گذشته ۱۰ درصد استان اصفهان سالمند بودند ولی امروز ۱۱/۹ درصد استان جمعیت سالمند هستند.

 

وی اضافه کرد: استان اصفهان از نظر تعداد سالمندان در کشور رتبه سوم و از نظر درصد به جمعیت کل چهارم کشور است.

 

این مقام مسئول ادامه داد:  با تک فرزندی بودن خانواده‌ها و تجردهای قطعی در آینده یک بحران سالمندی را خواهیم داشت و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۳۵ حدود 30 درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال باشند یعنی از هر سه نفر یک نفر بالای ۶۰ سال شود.

 

نصر اصفهانی گفت: بحران سالمندی و عدم تامین زیرساخت‌های مناسب در آینده می‌تواند مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند، در حالی که در کشورهای دیگر سازمان سالمندان وجود دارد که به امور سالمندان رسیدگی می‌کند.

 

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه شهر اصفهان به شهرهای دوستدار سالمند پیوسته است، بیان کرد: در ایران نیز بحث سالمند باید با جدیت با همکاری سازمان‌های مرتبط انجام شود و اگر به این امر توجه نشود در ۳۰ سال آینده  با بحران سالمندی روبروخواهیم شد.

 

وی در ارتباط با شعار روز جهانی معلولان توضیح داد: امسال  شعار جهانی با محوریت جهان فراگیر بعد از کرونا با مشارکت افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده که امیدواریم عملیاتی بشود.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اشتغال از معضلات و مشکلات روز جامعه است، افزود: موضوع اشتغال برای معلولان با شرایط سخت تری روبه‌رو است بطوریکه برخی  از دستگاه‌ها به خاطر معلولیت یک فرد آن را کنار می‌گذارند و به آنها اجازه اشتغال نمی دهند.

 

نصر اصفهانی با اشاره به ماده ۱۰ قانون جامع حمایت از معلولان در کشور بیان داشت: ایجاد صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان در این ماده تکلیف شده، ولی متاسفانه در عمل هنوز اجرایی نشده است.

 

وی در ارتباط با دیگر مشکلات معلولان گفت: موضوع مسکن یکی از دغدغه‌های ما برای معلولان است که دولت در شرایط جنگ اقتصادی نتوانسته اعتبارات لازم را برای حمایت از معلولان تأمین کند و امیدوارهستیم که در دولت جدید به پشت نوبتی‌ها مسکن داده شود و مشکل آنها حل گردد.

 

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص تعداد معلولین نیز گفت: حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار معلول تحت پوشش داریم که نزدیک به یک میلیون نیازمند اشتغال هستند.

 

ولی اله نصر اصفهانی با اشاره به اقدامات انجام شده برای معلولان اظهار داشت: اقدامات خوبی در زمینه مناسب سازی راه‌ها  و حمل و نقل برای معلولین انجام شده و در این زمینه طرح‌های خوبی با پلیس راهور، نظام مهندسی، شهرداری و اتوبوسرانی انجام شده است.

 

 13 هزار نفر پشت نوبتی دریافت مستمری بهزیستی

در ادامه معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: آمار پشت نوبتی هایی که منتظر دریافت مستمری ماهیانه هستند ۱۳ هزار نفر است؛ در حال حاضر ۳۲ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش ما مستمری دریافت می کنند، البته خدماتی که به معلولان ارائه می کنیم شامل خدمات مستمر و غیر مستمر است.

 

 

 پژمان پورشبانان اظهار کرد: فلسفه و نامگذاری این مناسبت ها بنام های مرتبط با معلولیت، شناخت آحاد جامعه و آگاهی از میزان توانمندی های افراد دچار معلولیت و همچنین آشناسازی جامعه از مطالبات بحق و آگاهی سازی مردم از حقوق شهروندی معلولان است.

 

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان عنوان کرد: شعار نامگذاری روزهایی که برای هفته بهزیستی نامگذاری شده شامل دوشنبه هشتم آذرماه افراد دارای معلولیت، رفع موانع و دسترس پذیری، سه شنبه نهم آذرماه تکریم افراد دارای معلولیت در جامعه اهداف مدارها، چهارشنبه دهم آذرماه افراد دارای معلولیت، مشارکت فراگیر و پایدار است.

 

پورشبانان بیان کرد: پنج شنبه یازدهم آذرماه افراد دارای معلولیت، خانواده و جامعه، جمعه دوازدهم آذرماه افراد دارای معلولیت، مطالبه گری و اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، شنبه سیزدهم آذرماه افراد دارای معلولیت، خودشکوفایی، سازمان های مردم نهاد، یکشنبه چهاردهم آذرماه افراد دارای معلولیت، بیمه و سلامت فراگیر است.

 

وی افزود: بسته به اینکه تعریف ما از معلولیت چه باشد آمارها متفاوت است؛ نرخ معلولیت در مراجع مختلف متفاوت است، تعریفی که ما برای معلولیت داریم این است که افرادی که دچار معلولیت ذهنی، جسمی، حرکتی، بیماری روانی مزمن، معلولیت ناشنوایی و نابینایی باشند این ها زیر مجموعه دریافت خدمات سازمان بهزیستی قرار می گیرند.

 

حوادث یکی از علل مهم برای ایجاد معلولیت است

پژمان پورشبانان با بیان اینکه همچنین بیماران اوتیسم، آسیب نخاعی، ام اس  که ایجاد معلولیت شدید کرده باشد شامل دریافت خدمات ما می شوند، اذعان کرد: علل ایجابی معلولیت، عوامل ژنتیک، مادر زادی، مشکلات زایمان است که تاثیر گذار هستند همچنین حوادث یکی از علل مهم برای ایجاد معلولیت است.

 

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: در اکثر معلولیت ها میزان بروز سالیانه با توجه به اقدامات پیشگیرانه، غربال گری ها و اقدامات پیشگیرانه در آموزش هایی که داده می شود در اکثر معلولیت ها میزان بروز سالیانه کاهش مختصری پیدا کرده است اما در معلولیت ها جسمی و حرکتی که یکی از عواملش حوادث است در این بخش مقداری افرایش داشتیم.

 

1۳ هزار نفر پشت نوبتی دریافت مستمری بهزیستی

 

پورشبانان خاطرنشان کرد: رقم 3.4 دهم درصد میزان متوسط شیوع معلولیت است که جز آمار جهانی نیز هست، آماری که ما در استان داریم با آمار کشوری و جهانی  برابری می کند به طور کلی میزان شیوع معلولیت در شهرستان ها نسبت به رقم جهانی تقریبا برابری می کند و بیشتر از رقم تعیین شده نیست.

 

وی افزود: آمار پشت نوبتی هایی که منتظر دریافت مستمری ماهیانه هستند ۱۳ هزار نفر است؛ در حال حاضر ۳۲ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش ما مستمری دریافت می کنند، البته خدماتی که به معلولان ارائه می کنیم شامل خدمات مستمر و غیر مستمر است همچنین آمار کلی تعداد معولان با احتباس سالمندانی که از ما خدمات دریافت می کنند ۱۲۳ هزار نفر در استان است.

 

پژمان پورشبانان ادامه داد: میزان مستمری ماهیانه یک نفره ۳۵۰، دو نفره ۵۰۰، سه نفره ٧٠٠ هزار تومان، چهارنفره ٩٠٠ هزار تومان و پنج نفره به بالا یک میلیون و ١٠٠هزار تومان است همچنین کمک هزینه معیشت ماهیانه ای که ١٨٠ هزار تومان است و سه ماه یکبار داده می شود برای معلولین جسمی حرکتی بالای ١٨ سال است که شغل و درآمد نداشته باشند.

 

وی افزود: مشخص است که این رقم برای فرد دارای معلولیت کافی نیست ولی بعنوان یک اقدام حمایتی است که بخشی از نیازشان را هرچند مختصر رفع کند، همچنین همکاران ما در بهزیستی کشور توانستند اعتبارات مربوطه را دریافت کنند و پرداخت ها انجام می شود و اگر افزایش اعتبارات تخصیص داده شود این ارقام نیز قابل افزایش خواهند بود.

 

در ادامه امید رحمانیان معاون هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی استان اصفهان گفت: تفاهم نامه سه جانبه ببین بهزیستی، مسکن شهرسازی و بنیاد مستضعفان ایجاد شده برای مسکن معلولان ایجاد شده است.

 

وی افزود: ۱۴۰ میلیون تومان وام بلاعوض برای خانواده های حداقل دو عضو معلول و برای تک معلول 50 میلیون تومان پرداخت می شود  که با پیگیری های انجام شده این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

اصفهان_بهمن راعی

 

 

کدخبر: 745319 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟