ذخیره بیش از هزار نمونه خون بند ناف در استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل؛ پریسا رضایی مسئول دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی اردبیل گفت: بند ناف به عنوان یکی از منابع مهم سلول‌های بنیادی در بیشتر مواقع به عنوان زباله دور ریز می‌شود، در حالی که با ذخیره‌سازی مناسب می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها با منشاء خونی موثر واقع شود.

وی افزود: تا پایان آبان ماه سال جاری ۱۲۴ نمونه خون بند ناف در استان جمع‌آوری و برای ذخیره‌سازی به بانک سلول‌های بنیادی رویان در تهران ارسال شده است.

مسئول دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در استان اردبیل با بیان اینکه در صورت حمایت مالی مسئولان و خیرین امکان ذخیره سلول‌های بنیادی در بانک خون بند ناف عمومی رویان امکان‌پذیر است، اظهارکرد: این نوع ذخیره‌سازی هزینه‌ای برای خانواده‌ها ندارد و می‌تواند مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد. در این نوع ذخیره‌سازی، رضایت خانواده مهم است و مادر باید موانع منع قرارداد را نداشته باشد.

وی بیماری‌های مادر از جمله سیفیلیس، تب مالت، سل، ایدز، HTLV، هپاتیت B و C، سالک احشایی و جلدی، مالاریا، کیست هیداتید، اختلال میلوپرولیفراتیو، سابقه ابتلا به سرطان در مادر، محروم بودن مادر از اهدای خون، سابقه دریافت دارو‌هایی با منشاء انسانی همچنین بارداری با استفاده از تخمک، اسپرم و جنین اهدایی یا رحم اجاره‌ای را از موانع منع عقد قرارداد نمونه‌گیری برای ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف اعلام کرد.

رضایی تصریح‌کرد: ذخیره‌سازی خون بندناف، فرصت مناسبی برای والدین بویژه خانواده‌هایی با سابقه بیماری‌های خاص از جمله بیماری‌هایی با منشاء خونی که از شانس درمان با سلول‌های بنیادی برخوردارند، می‌باشد، همچنین برای این خانواده‌ها در راستای ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی از سوی بانک خون بند ناف رویان تخفیفات ویژه ارائه می‌شود.

 

کدخبر: 745055 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟