بندر کیاشهر جزء شهرهای پیشتاز گیلان

به گزارش رکنا از رشت، مرتضی عاطفی شهردار بندر کیاشهر در جلسه شورای صیانت از حقوق بیت‌المال که در دادگستری شهرستان آستانه‌اشرفیه برگزار شد عنوان کرد: در حال حاضر 80 درصد از شهر بندرکیاشهر تحت پوشش اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا قرار گرفته است.

شهردار بندر کیاشهر تصریح کرد: به زودی صد درصد سطح شهر بندر کیاشهر تحت پوشش برنامه آموزش، تفکیک زباله و جمع‌آوری پسماند خشک قرار می‌گیرد.

عاطفی با بیان اینکه شهر بندر کیاشهر از حیث اجرای برنامه جمع‌آوری زباله و تفکیک پسماند خشک جزء شهرهای پیشتاز استان گیلان محسوب می‌شود ابراز داشت: توزیع بیش از 3 هزار کیسه پارچه‌ای به درب منازل و تشویق خانواده‌ها و شهروندان به تفکیک زباله خشک و تر و کاهش استفاده از پلاستیک برنامه اولویت‌دار شهرداری است که از ماه آینده عملیاتی می‌شود.

وی تولید کود کمپوست از زباله‌های تر با هدف کاهش تحویل زباله در  مقصد را هدف دیگری که توسط شهرداری بندر کیاشهر دنبال می‌شود اعلام کرد و گفت: برای اجرایی شدن این کار باید یکسری آموزش‌ها در خصوص تولید کود از ورمی کمپوست به شهروندان داده شود که شهرداری  این امر را نیز در برنامه کاری خود قرار داده است.

شهردار بندر کیاشهر ضمن ابراز امیدواری از اجرای طرح‌های تفکیک زباله از مبدأ، جداسازی دقیق پسماند تر از خشک و تولید کود کمپوست اظهار داشت: کاهش هر چه بیشتر میزان زباله ورودی به محل دفنگاه تأثیر شگرفی در حفظ بیت‌المال و صیانت از محیط‌زیست خواهد داشت.

عاطفی به موضوع دفن  زباله آن هم در مجاورت پارک ملی بوجاق و رودخانه سفید رود اشاره کرد و با تاکید بر اینکه اتفاق بسیار ناگواری در این زمینه در حال رخ دادن است گفت: شاید بازتاب زیست‌محیطی این اقدامات در حال حاضر دیده نشود اما قطعا تبعات استمرار دفن زباله در پارک ملی بوجاق و حریم رودخانه سفیدرود بسیار سنگین و فاجعه‌بار خواهد بود.

شهردار بندر کیاشهر ادامه داد: طبق مفاد قانون طرح جامع مدیریت پسماند، باید زباله و پسماند در نقاط هفت گانه تجمیع شود و در همینجا از دستگاه‌های متولی چه در شهرستان و چه در سطح کلان استان انتظار داریم به شهرداری بندر کیاشهر برای جلوگیری از وقوع اتفاقات تلخ زیست محیطی  کمک شود.

عاطفی در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری بندرکیاشهر آمادگی تعامل با شهرداری آستانه‌اشرفیه را دارد تا بودجه بلوکه شده را برای اجرایی شدن پروژه دفن اصولی و بهداشتی زباله بکار ببندد.

رشت /مرجان گودرزی 

 

کدخبر: 744933 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟