اجرای طرح تولید کمپوست از زباله‌های خانگی در استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل ؛ مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی اردبیل با بیان این خبر گفت: با حضور کارشناس امور زنان روستایی شهرستان و جمعی از زنان عضو صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی کارگاه تهیه کمپوست خانگی در روستا‌های شهرستان‌های کوثر، مشگین و نمین به صورت مرتب و منظم در حال اجراست.

مقصود ضیاء چهره افزود: یکی از مهمترین مولفه‌های توسعه پایدار روستایی مدیریت پسماند‌ها بوده که این مدیریت مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله آماده سازی بستر فرهنگی، اجتماعی و فراهم نمودن امکانات مالی و تجهیزات لازم می‌باشد.

وی بیان کرد: طرح تولید کمپوست از زباله‌های خانگی از سری طرح‌های دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری است و در قالب طرح ملی تولید کمپوست خانگی برگزار می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی اردبیل افزود: هدف از برگزاری این طرح، نحوه استفاده صحیح از زباله‌های خانگی و بقایای محصولات کشاورزی در مناطق روستایی می‌باشد. این طرح جهت بازیافت پسماند‌ها و تبدیل آن‌ها به کمپوست آموزش داده می‌شود و ضمن جلوگیری از مشکلات زیست محیطی بعنوان کود بیولوژیک در مزارع و باغات به خصوص در باغچه‌های سلامت خانگی قابل استفاده است.

مقصود ضیاء چهره افزود: تولید کمپوست با توجه به امکانات موجود در روستا‌ها توجیه فنی – اقتصادی و نیز سهولت اجرایی داشته و کمپوست نهایی در مزارع استفاده شده و ضمن آنکه تاثیر بسیار مثبتی بر خصوصیات شیمیایی فیزیکی خاک و نقش اصلاح کنندگی در خاک داشته بهداشت محیط روستا‌ها و کاهش آلودگی را به همراه خواهد داشت که خوشبختانه با توجیه مردم به این امر مهم استقبال قابل توجهی از خود روستائیان و بهره برداران و تولید کنندگان به امر را شاهد بوده ایم.

 

کدخبر: 744120 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟