جلوگیری از رهاسازی بچه ماهی؛ عامل بوی بد آب شرب سنندج

به گزارش رکنا از کردستان؛ محمد فرید سپری این ادعا را در یک کنفرانس دانشگاهی در دانشگاه کردستان مطرح کرده است. البته آقای سپری به همین بسنده نکرده و هشدار داده اگر روند اینگونه ادامه داشته باشد، آب سد آزاد هم در آینده به چنین عارضه ای دچار خواهد شد.

 وی در در دهمین کنفرانس بین المللی مجازی سامانه های سطوح آبگیر باران که با همکاری، دانشگاه بین المللی تیشک، دانشگاه سلیمانیه، دانشگاه حلبچه و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، با بیان اینکه کردستان ۱.۸سطح اراضی کشاورزی، سه درصد بارندگی، 7 درصد رواناب کشور را دارد ولی با این وجود ۱۲ درصد اراضی قابل کشت آن آبی است.

وی به طعم و بوی نامناسب آب شرب سنندج و مشکل و دغدغه مردم در این راستا اشاره کرد و افزود: انتقال آب از سد آزاد به قشلاق از لحاظ پدافند غیرعامل اقدامی موثر و مورد نیاز است ولی اگر به همین منوال این سیستم پیش رود آب سد آزاد هم تغذیه گرا می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه چرخه اکوسیستم بهم زده شده که آب سد قشلاق موجب نارضایتی مصرف کنندگان شده است، اضافه کرد: مهمترین عامل وجود طعم و بوی آب شرب سنندج به رشد جلبک های سد قشلاق برمی گردد.

سپری یادآور شد: براساس تحقیق انجام شده توسط یکی از محققان استان گونه هایی از ماهی هم چون فیتوفاگ موجب پاکسازی آب سدها از جلبک ها می شوند به گونه ای که در تشریح انجام شده برروی این ماهی ها روده آنها مملو از جلبک بوده است.

وی با بیان اینکه از چهار سال گذشته رهاسازی بچه ماهی در سد قشلاق ممنوع شده است، اظهار داشت: اگر این رهاسازی انجام می شد دیگر نیازی به هزینه های کلان برای بهبود وضعیت آب شرب این شهر نبود.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ۳۰ درصد اشتغال و ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: امروزه بحث مهمی مطرح شده با این عنوان که آب را باید نجات داد یا کشاورزی را.

سپری اضافه کرد: اگر آب و غذا را در تقابل با یکدیگر قرار دهند به دلیل فقدان هر یک از این دو منبع حیاتی مشکلات جدی برای انسان ها بوجود می آید.

وی افزود: وقتی به معیشت کشاورزان و کیفیت و عملکرد بهره برداران کشاورزی توجه کنیم می توانیم به نجات آب و غذا امید داشته باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه تغییرلت اقلیمی موجب افزایش  دمای سطح کره زمین شده و این معضلاتی را برای کشورهای مختلف دنیا از جمله ایجاد کرده است، گفت: براساس تحقیق انجام شده یکی از محققان مرکز تحقیقات کشاورزی استان طی ۴۹ سال اخیر ۱۳۵ میلیمتر بارندگی در یکی از ایستگاه های هواشناسی سنندج کاهش داشته است.

سپری یادآور شد: با تلاش برای افزایش ترسیب کربن و ماده آلی خاک، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری و توسعه سامانه های نوین آبیاری می توانیم اثرات تغییرات اقلیمی را کاهش دهیم.

وی کشاورزی حفاظتی را مهمترین سامانه جمع آوری و استفاده حداکثری از آب و خاک خواند و گفت: براساس مطالعه پنج ساله یکی از محققان استان در مزارعی که کشاورزی حفاظتی به اجرا درآمده بود در سال های خشکسالی هم عملکرد مطلوبی داشتند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد: از ۷۵۰ هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی استان در ۵۵ هزار هکتار به صورت کم خاک ورزی و۱۳ هزار هکتار هم بی خاک ورزی کشت انجام شده است.

سپری بر سرمایه گذاری و افزایش سطح اجرای کشاورزی حفاظتی در استان تاکید کرد و گفت: علاوه بر این برنامه، ۵۸ هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار و ۴۹۱ هزار مترمکعب احداث استخر ذخیره آب در استان به منظور استفاده بهینه از آب انجام شده است.

 

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 744002 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟