مشاور رئیس‌جمهور: نویسندگان و ناشران کتاب در کشور حمایت شوند

به گزارش رکنا از کردستان؛ ماموستا عبدالسلام کریمی عصر امروز درآئین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و بیست و نهمین دوره هفته کتابکه با حضور مسئولان در سالن جلسات کتابخانه امام خامنه‌ای سنندج برگزار شد، با بیان اینکه اگر علم وجود داشته باشد، تقابلی با هم نخواهیم داشت، اظهار داشت: هیچ کس، هیچ قوم، هیچ نژاد و هیچ مذهبی نباید مورد اهانت یکدیگر قرار گیرند.

وی با بیان اینکه اقوام مصارف انتخاباتی نداشته، بلکه خدمتگزار، بازوان اجرایی وپازل‌های مقاوم و تکمیل‌کننده کشورهستند، گفت: ایران مظهر این تنوع‌هاست وباید همه با هم برای ساختن ایران قوی در کنار هم باشیم.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با تأکید بر اینکه باید هر کس در مسئولیت خود وظیفه‌اش را به خوبی انجام دهد، تصریح کرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی باید ضمن ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، از نویسندگان، ناشران و مؤلفان بومی کتاب نیز حمایت شود چراکه امروزه متأسفانه بسیاری از فعالان این عرصه کنار رفته و کتابخانه‌ها تعطیل شده است.

وی با ابراز تأسف از اینکه در استانی همچون کردستان که استان فرهنگی و شهر مساجد، دف وعرفان بوده، تعداد کبابی‌ها از کتابخانه‌ها بیشتر است، تصریح کرد: بایدبا نهادینه ساختن فرهنگ کتابخوانی سرانه مطالعه افزایش یابد.

ماموستا کریمی تأکید کرد: باید جوانانی که شرایط حضور در کتابخانه‌ را ندارند، کتاب‌ به منازل آنان برده شود، چراکه تنها اعلام آمار عضویت در کتابخانه‌ها از سوی متولیان امر فایده‌ای نداشته وزیاد قابل احصا نیست.

وی با یادآوری اینکه کردستان مرکز نخبگان، برجستگان، شاعران، ادیبان و تاریخ‌نگار است، عنوان کرد: بزرگان این دیار اهل دین، معرفت و کتاب بوده و در راه اسلام و انقلاب نقش ویژه‌ای داشته‌اند.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه کردستان مرکز وحدت است،تأکید کرد:مسلمانان شیعه و سنی ضمن خودداری از هرگونه اختلافی، برای تقویت اتحاد و انسجام کنونی تلاش کنند.

عبید رستمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز در این مراسم هم‌افزایی بین دستگاه‌هایی اجرایی را یک فرصت دانست و اظهار داشت: با همکاری و تعامل بیشتر می‌توان از امکانات و منابع کنونی نهایت استفاده را برد.

وی با بیان اینکه اهدای کتاب به مدارس روستاها و شهرستان‌ها در چندسال اخیر جهش خوبی پیدا کرده است، گفت: توزیع عادلانه امکانات فرهنگی در کردستان باید صورت گیرد و نگاه به مناطق حاشیه‌نشین بیشتر شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با تأکید بر اینکه باید ناشران و مولفان کتاب حمایت شوند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته کتاب‌های زیادی در جهت حمایت از فعلالان این عرصه در استان به صورت بن کارت خریداری ومجدد کتاب‌ها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت.

وی با ذکر اینکه طرح‌های بهارانه و زمستانه کتاب با استقبال خوب مردم روبه‌رو می‌شود، اعلام کرد:تا پایان سال قرار است همایش سواد فرهنگی در مرکز استان کردستان برگزار شود.

رستمی صیانت از حقوق مؤلفان کتاب را ضروری دانست و یادآور شد:متاسفانه ناشر یا نویسنده کتاب را با هزاران زحمت چاپ و به بازار عرضه کرده اماعده‌ای سودجو با کپی کردن سود آن را می‌برند.

خانواده‌ها از ترویج فرهنگ کتابخوانی در کردستان حمایت کنند

محمدمخدومی،مدیرکل کتابخانه‌هایعمومی استانکردستان نیز در این مراسم با بیان اینکه این‌روزها علاوه بر اینکه اقبال خوبی از کتاب و کتابخوانی نیست آثار خوبی نیز تولید نمی‌شود، اظهار داشت: در نهاد کتابخانه‌ها دنبال جبران ضعف‌های این حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه تبدیل کتابخانه‌ها به مرکز فرهنگی و ارایه نکات آموزشی جزو رویکرد اساسی نهاد کتابخانه‌هاست، گفت: مراسم امروزبا هدف تجلیل و قدردانی از کتابداران و مروجان کتاب و کتابخوانی در کردستان برگزار شده که امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.

مخدومی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها از ترویج فرهنگ کتابخوانی حمایت کنند، گفت:طرح‌های سراسری عضویت رایگان و بخشودگی جرائم دیرکرد منابع امانی در کتابخانه‌های عمومی استان به مناسبت هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار اجرا شد.

مدیرکل کتابخانه‌هایعمومی استانکردستان عنوان کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سطح فرهنگی افراد جزو برنامه‌های اولویت‌دار بوده و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

 

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 743585 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟