پیش بینی 543 میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آبی

به گزارش رکنا قزوین،جلسه سازگاری با کم آبی  به صورت ویدئو کنفرانس با مسئولان مدیریت منابع آبی ایران برگزار شد.

در این جلسه که میرمحمد صادقی رئیس حوضه آبریز سفید رود بزرگ شرکت مدیریت منابع آب ایران، حبیبی رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی، خانم دکتر زهرایی مدیرکل دفتر بهره وری وزارت نیرو، مدیران آب منطقه ای استانها بصورت ویدئو کنفرانس در تهران و علی فرخزاد معاون عمرانی استانداری، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران و نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی، اداره هواشناسی، آبفا به صورت حضوری در استانداری شرکت داشتند، مدیران آب منطقه ای استانها گزارشی از وضعیت منابع آبی مناطق خود ارائه کردند.

یدالله ملکی در این جلسه اظهارداشت: در سالهای گذشته با کاهش شدید منابع آب زیرزمینی و بحران در آبخوان مواجه بودیم که با اجرای طرح تعادل بخشی توانستیم از چالش ها عبور کنیم.

وی اضافه کرد: در گذشته افت سالانه آبهای زیرزمینی در استان به یک متر و 40 سانتیمتر هم رسیده بود که ابتدا آن را به 40 سانتیمتر در سال کاهش دادیم و امروز می توانیم با خرسندی اعلام کنیم این میزان کاهش به یک سانتیمتر و تقریبا به صفر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: در صورت تداوم برنامه ریزی های مدیریتی و افزایش بارندگی ها امیدواریم این روند را  تثبیت کنیم و شرایط را بهبود بخشیم.

ملکی اضافه کرد: دشت قزوین با حدود 500 هزار هکتار وسعت به عنوان یکی از مهمترین دشت های کشاورزی کشور که در تولید محصولات کشاورزی ایران نقش مهمی دارد محسوب می شود و ما بایستی بتوانیم منابع آبی مورد نیاز آن برای شرایط کنونی و سالهای آینده را تامین کنیم و عبور از چالش های خشکسالی و افزایش مصرف در بخش های صنعتی و کشاورزی و شرب نیازمند برنامه ریزی مدون و علمی با همراهی بهره برداران است.

وی اظهارداشت: از این میزان صرفه جویی حدود 306 میلیون مترمکعب مربوط به شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی، 5 میلیون مترمکعب سهم آبفا، یک میلیون مترمکعب سهم شهرداری ها و  12میلیون مترمکعب سهم بخش های صنعتی است.

ملکی گفت: در استان قزوین بیش از 1700 حلقه چاه فرم پنج ( غیرمجاز) شناسایی شده که با اقدامات موثر انجام شده در سالهای اخیر تعداد 1647 حلقه چاه تعیین تکلیف و مسدود شده و فقط 53 حلقه چاه باقیمانده که در یک سال آینده وضعیت آنها مشخص خواهد شد و در سال 1401 دیگر هیچ چاه غیر مجازی در استان نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: با این کار زمینه 105 میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آب زیرزمینی مهیا شده که کار ارزشمندی است و در حال حاضر در زمینه بستن چاههای غیر مجاز از استان های شاخص و پیشرو کشور محسوب می شویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: نصب کنتور هوشمند از دیگر اقدامات موثر و مفید برای مدیریت منابع آبی و جلوگیری از مصرف بی رویه آب است که در این راستا نیز با نصب 3812 دستگاه کنتور هوشمند در چاههای آب کشاورزی بیش از 65 درصد چاهها به سیستم هوشمند مجهز شده اند.

ملکی اضافه کرد: در راه اندازی رصد خانه آب به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده ایم و با تکمیل نصب کنتور هوشمند در چاههای باقیمانده در یک سال آینده تمای چاههای آب کشاورزی از طریق کنتور هوشمند به رصد خانه آب استان متصل شده و مدیریت توزیع منابع آبی به صورت هوشمند و کنترل شده انجام خواهد شد.

وی اظهارداشت: با نصب کنتور هوشمند پیش بینی شده است که 50 میلیون مترمکعب در منابع آبی صرفه جویی شود که تاکنون 35 میلیون مترمکعب آن محقق شده است.

ملکی بیان کرد: در استان قزوین 6700 حلقه چاه داریم که تاکنون در 3812 حلقه چاه نصب کنتور هوشمند انجام شده و در صورت تامین بموقع اعتبار مورد نیاز قادریم در یک سال آینده مابقی چاهها را به سیستم کنتور هوشمند مجهز کنیم.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین از همکاری سایر دستگاههای اجرایی از جمله جهاد کشاورزی، آبفا، سازمان صمت، استانداری، شهرداری، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، تشکر و قدردانی کرد و گفت: با تشکیل کارگروه مشترک تلاش شده تا همه برنامه ها با هماهنگی صورت گیرد تا اهداف پیش بینی شده محقق شود.

ملکی یادآورشد: از آنجا که استان قزوین متاثر از استانهای همجوار است در سالهای اخیر شاهد کاهش ورودی آب به این منطقه هستیم که بیلان منفی دشت قزوین ناشی از برداشت آبهای سطحی در بالادست استان همجوار( زنجان) است که پیشنهاد می شود برای بهبود وضعیت کمی و کیفی منابع آبی نسبت به کنترل و کاهش برداشت و رعایت حقابه های استان اقدام مناسب صورت گیرد.

 

کدخبر: 742924 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟