بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله قوچان تا دوماه دیگر به اتمام می رسد

به گزارش خبرنگار رکنا از خراسان رضوی، اکبر نیکزاد در بازدید از واحدهای آسیب دیده قوچان گفت: پس از این زلزله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خراسان رضوی رأسا وارد عملیات بازسازی این واحدها شد  و در حال حاضر کمتر از دو ماه، اسکلت ۵۵ واحد، سقف ۸ واحد زده شده و ظرف دو ماه آینده بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله پایان خواهد یافت.

وی افزود: دولت سیزدهم در حوزه ساخت و بهسازی واحدهای آسیب دیده در زلزله های اخیر کشور توجه ویژه ای دارد و به دلیل تاخیر پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض دولت به خانوارهای آسیب دیده در زلزله های اخیر کشور بنیاد مسکن وظیفه دارد اقدامات لازم در جهت بروز استرس و مختل شدن زندگی مردم اقداماتی را انجام دهد و طی چند روز آینده تسهیلات و کمک بلاعوض دولت به بانک‌ها اعلام خواهد شد و بنیاد مسکن نیز باید تشکیل پرونده واحدهای آسیب دیده را به سرعت انجام دهد.

نیکزاد ادامه داد: باتوجه به ارزیابی های انجام شده و گزارش کارشناسان خبره از افزایش قیمت مصالح ساختمانی باید تسهیلات ساخت منازل مسکونی در روستاها به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند و این موضوع در جلسه  شورای عالی مسکن مطرح و به تصویب رسید. 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی کشور ایمن هستند و ۵۰ درصد باقی مانده نیز باید بازسازی و نوسازی شود و مصوبه ی تسهیلات واحدهای مسکونی بدین گونه است که ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با باز پرداخت ۲۰ ساله و سود ۵ درصد و با ضمانت سفته ای زنجیره ای ۳ نفره که قسط این ۲۰۰ میلیون تومان  هرماه یک میلیون ۴۰۰ هزار تومان است. 

وی با انتقاد از برخی از بانک‌ها که برای ضمانت این تسهیلات وسواس به خرج می‌دهند، گفت: اگر این واحدهای مسکونی را به سرعت بازسازی نکنیم و بدین گونه زلزله ها در کشور ادامه پیدا کند، ممکن است در یک زمان خسارت آنقدر بالا باشد که پشیمانی فایده ندارد لذا باید تسهیلات به صورت روان به روستاییان عزیز پرداخت شود تا بتوانیم در پایان سال ۱۴۱۰، جشن پایان نوسازی واحدهای مسکونی ایران را داشته باشیم. 

نیکزاد بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را در تعهدات هر ساله خود دارد که طبق سنوات گذشته در حال انجام است و با توجه به عملکرد خوب بنیاد مسکن ماموریت ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به بنیاد مسکن داده شد. 

وی گفت: جلساتی را با وزرات راه و شهرسازی داشته ایم که مقرر گردید وزرات راه و شهرسازی زمین‌های مورد نیاز برای ساخت این واحدهای مسکونی را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد و تسهیلات آن نیز در قالب قانون جهش مسکن به بانک‌ها ابلاغ شود. 

نیکزاد افزود: برخی از طرح های هادی در روستاها افق ۱۰ ساله آنها به پایان رسیده است که باید بازنگری آنها صورت گیرد و با توجه به اینکه تامین اعتبارات دولتی در این حوزه با مشکلاتی رو به رو بوده است و نیز با توجه به بلاتکلیفی ساکنین روستاها برای توسعه محدوده روستاها و تامین مسکن جوانان طی هفته گذشته دستور عملی را به بنیاد های مسکن کل کشور ابلاغ کرده ایم که هر روستایی که افق ۱۰ ساله ی آنها به پایان رسیده است بحث بازنگری این طرح ها آغاز شود که اگر این اعتبارات تامین نشد از منابع اعتباری داخلی هزینه شود. 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد: ما معتقدیم که عمران روستایی و رسیدن به معابر مناسب روستایی و بردن امکانات به روستاها در راستای اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی یعنی حرکت  بر اساس توانمندی داخلی است  و ما باید امکانات خوبی را فراهم کنیم تا سکونت در روستاها و تولید در این مناطق ادامه پیدا کند.

 

کدخبر: 742370 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟