طرح «بحران یار» به صورت پایلوت کشوری در یزد اجرایی می‌شود

به گزارش رکنا از یزد؛ «احسان بالاکتفی»  با اشاره به اهمیت آموزش در فرایند پیشگیری و پیش‌بینی در هنگام وقوع بحران‌ها، اظهار کرد: آموزش، برنامه‌ریزی و آمادگی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت بحران استان یزد در سال جاری تعریف شده و خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های خوبی در جهت ارائه این آموزش‌ها برای امسال صورت گرفته است.

وی در همین راستا از برگزاری دوره‌های آموزشی چهره‌ به‌ چهره‌ با دهیاران و بخشداران شهرستان‌های مختلف با محوریت بحران‌های مبتلا به هر منطقه خبر داد و گفت: اخیراً این اموزش‌ها برای دهیاران و بخشداران شهرستان مهریز برگزار شد.

بالاکتفی از تدوین طرحی با عنوان «بحران‌یار» در مدیریت بحران استان یزد با هدف ارائه آموزش‌های شهروندی خبر داد و گفت:  به دنبال مکاتبات صورت گرفته با تهران جهت اجرای این طرح به صورت کشوری، مقرر شد تا این طرح با هدف جلب همکاری تشکل‌ها و مشارکت‌های مردمی با ارائه اموزش‌های مربوطه به‌ صورت پایلوت کشوری در یزد آغاز شود و سپس در سطح کشور عملیاتی شود.

وی در مورد آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب در برخی مناطق استان به‌ دنبال بارندگی‌های اخیر نیز اظهار کرد: این موضوع در قالب دو بخش سیلاب‌ها و آبگرفتگی معابر قابل بررسی است که در مورد سیلاب‌ها با توجه به قرار گرفتن برخی از شهرها و روستاهای استان در مسیر مسیل‌ها، موضوع مطالعه خطرپذیری سیل در مورد این مناطق حائز اهمیت است که در همین راستا هم‌اکنون با همکاری جهاددانشگاهی استان مطالعات خطرپذیری سیل در شهر اردکان در حال بررسی است و از این طریق تلاش می‌شود تا سرمنشأ این سیلاب‌ها شناسایی و با اقدامات مناسب از بروز آنها جلوگیری شود.

این مسئول گفت: در همین راستا ضمن مرمت سیل بندهای موجود، مناطق جدید مستعد جاری شدن سیلاب شناسایی و با همکاری و هماهنگی منابع طبیعی نسبت به جانمایی مناسب بندهای مورد نیاز اقدام می‌شود.

وی در ادامه به موضوع آبگرفتگی معابر شهر یزد در بارندگی اخیر نیز اشاره و بیان کرد: معمولاً این روان‌آب‌ها در سطح شهرها به دلایلی مانند عدم اصلاح ساختار و جانمایی نامناسب خیلی از شهرها جهت مهار آب‌های سطحی اتفاق می‌افتد که در همین راستا به دنبال تدوین طرح مهار آب‌های سطحی برای شهرهای دچار مشکل هستیم.

بالاکتفی افزود: خوشبختانه با توجه به گسترش شهرها و به دنبال اقدامات خوبی که در این رابطه با شناسایی مکان‌های آبگرفتگی در معابر و حفر چاه‌های جذبی صورت گرفته، در حال حاضر کمتر شاهد مشکل آبگرفتگی در معابر همانند سالهای گذشته هستیم و تنها چند منطقه دیگر در شهر یزد دچار آبگرفتگی در هنگام بارندگی‌های قابل توجه هستند که به دلیل تداخل کاری بین دستگاه‌ها با تاخیر در ساماندهی مواجه شده که طی هفته‌های آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در هنگام بروز بارش‌ها با کمترین مشکل از این حیث مواجه شویم.

یزد/سمیه گلابگیریان

کدخبر: 740959 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟