مشاهده پرنده نادر «کورکور» در کردستان

به گزارش رکنا از کردستان؛ «کورکور بال سیاه» از راسته شاهین‌سانان و خانواده قوشیان است، «کورکور بال سیاه» پرنده‌ای شکاری است که به وسیله اندازه کوچک، رنگ سفید و روشن و سیاهی روی شانه‌هایش از سایر کورکورها قابل تشخیص است و  در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار گرفته و دارای ارزش حفاظتی است.

پیشتر «کورکور بال سیاه» به صورت مهاجر عبوری در آشوراده در نواحی تهران، استان گلستان و زمستان گذر در استان خوزستان مشاهده شده است.

این ثبت عکس و مشاهده "کورکور" در استان کردستان توسط عکاس حیات وحش سقزی  انجام گرفته است.

کورکور بال سیاه پرنده شکاری در ایران بسیار کم یاب و نادر است . این پرنده بومی جنوب غربی عربستان، عمان، فلسطین و امارات است و به صورت کمیاب در مناطقی از هرمزگان و کرمان نیز جوجه آوری کرده است.

روز جمعه 21 آبان ماه از این پرنده توسط عکاس حیات وحش "رامیار کاردار"  اهل سقز عکاسی شد همچنین مریم پورمحمدی نیز به عنوان پایشگر در این ثبت مشارکت داشته است.

 این مشاهده و پایش توسط کمیته ملی ثبت پرندگان ایران نیز به ثبت رسیده است همچنین عکس ها و موقعیت مشاهده ی این گونه زیبا و کمیاب به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سقز تحویل شد. 

  کورکور بال سیاه به وسیله اندازه کوچک، رنگ سفید و روشن و سیاهی روی شانه هایش از سایر کورکور ها قابل تشخیص است. رنگ کلی بدنش روشن است. سطح پشتی، کمر و بال هایش خاکستری رنگ است که این رنگ به طور کمرنگ تر تا پشت گردن و روی سرش ادامه دارد. جلوی پیشانی و گونه هایش سفید است و یک خط ابرویی سیاه روی چشمانش دیده می شود.

 لکه سیاه، بزرگ و مشخصی روی شانه هایش وجود دارد. سطح شکمی این پرنده سفید است و شاهپر های اولیه و ثانویه بالش تیره تر هستند. سرش بزرگ و جغد مانند است و معمولا بر روی سفیدی شکم و خاکستری کمرش، طیفی از رنگ نخودی به چشم می خورد. پرنده نر و ماده از لحاظ ظاهری شبیه یکدیگرند ولی ماده ها اندکی بزرگترند.

 از پرندگان و پستانداران کوچک، مخصوصا خرگوش ها تغذیه می کند و برای شکار مانند دلیجه بالای سر شکارش به طور ثابت بال می زند و به یکباره بر روی طعمه اش فرود می آید. در پرواز به غیر از شاهپرهای اولیه و ثانویه اش که سیاه و تیره تر دیده می شوند، سفیدی سایر قسمت های بدنش به طور محسوسی مشاهده می شود.به وسیله اندازه کوچک و نوع پروازش از نر سنقر سفید و خاکستری تشخیص داده می شود. رنگ چشمهایش قرمز و رنگ پاهایش زرد است. رنگ منقارش زرد است که در انتها به سیاهی می گراید.

لازم به ذکر است "رامیار کاردار"  در زمینه عکاسی طبیعت و حیات وحش فعالیت دارد و عکس های پرتعدادی از گونه های جانوری کردستان به ثبت رسانده است .

 

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 740734 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟