اقدامات دستگاه قضا در لرستان به مردم اطلاع رسانی شود

به گزارش رکنا از لرستان، حجت الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی در دیدار با مدیرکل دادگستری استان، دادستان و قضات محاکم تجدید نظر و کیفری که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد با بیان اینکه قوه قضائیه نام شهید بهشتی را در ذهن  متبادر می‌کند اظهارداشت: محور و اهمیت قوه قضائیه به  اقامه عدل برمی‌گردد و حیات طیبه انسان نیز وابسته  به اقامه عدل است.

وی با بیان اینکه امانت داری به معنی رفتار عادلانه و به دور از تبعیض است افزود:  رفتار عادلانه و به دور از تبعیض از نشانه‌های ایمان است و در جامعه مشاهده می‌کنیم که ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها به افرادی سپرده شده است که اهل آن کار نبوده‌اند.

نماینده ولی فقیه در لرستان عنوان کرد: قوه قضائیه به عنوان یک دستگاه مستقل برای خودش اصول و اهدافی را تعریف که این اصول و اهداف ثابت و پابرجا هستند ولی رسیدن به این اهداف می‌تواند با شیوه‌های موثر، نو و ابتکاری بیشتر موثر باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بیان کرد: تحولی که در قوه قضائیه از آن به عنوان  سند تحول  بنیادین قوه قضائیه  بخشی از آن به  مربوط به بکارگیری شیوه‌های نو و ابتکاری است  که می‌تواند قوه قضائیه را در اقامه عدل یاری کند.

 وی گفت: کسانی که در بیرون یا احیانا در درون قوه می‌توانند در اقامه عدل اختلال ایجاد کنند باید با استفاده از خرد جمعی و شیوه‌های ابتکاری دستشان از قوه قضائیه کوتاه شود در همین راستا باید گروهی اندیشه ورز در رشته‌های مختلف برای این کار  مامور شوند.

نماینده ولی فقیه در لرستان تصریح کرد: در راستای  تحول در قوه قضائیه نوشتن برنامه جامع تحول‌زا  که در سطح کلان  نوشته شده به صورت بومی استان و همچنین اجرای صحیح این برنامه‌های تحول‌زا که سبب اقامه عدل می‌شود بسیار لازم و دارای اهمیت است.

حجت الاسلام و المسلمین شاهرخی در لرستان خاطرنشان کرد: در هر حال مجموعه دادگستری در کلیه استان‌ها مسئولیت سنگینی به عهده دارند و علاوه بر قضاوت و داوری کردن که بسیار مهم است احیاء حقوق عامه در اقتصاد، امنیت، دفاع از حقوق مردم و گسترش آزادی از دیگر وظایف قوه قضائیه است.

وی اظهارداشت: خوشبختانه مجموعه دستگاه قضاء در استان لرستان طی دو سال گذشته جهت احیاء کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعطیل شده درراستای احیاء حقوق عامه مردم با تمام توان ورود پیدا کرده‌اند ولی تا لحظه راه‌اندازی و شروع به کار کارخانه‌ها همه موظف هستیم اقدامات لازم را انجام بدهیم.

 نماینده ولی فقیه در لرستان افزود:کسانی که ایجاد ناهنجاری می‌کنند و در نظم عمومی اختلال ایجاد می‌کنند باید با اقتدار، فوریت به گونه‌ای مجازات شوند که برای دیگر  هنجارشکنان درس عبرت شوند چرا که اگر به  این هنجارشکنان فرصت بدهیم  کادرسازی می‌کنند و مسئله حل نمی‌شود در همین راستا باید احیاء حقوق عامه در مسئله امنیت  بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین  شاهرخی با اشاره به احیاء حقوق عامه در دفاع از حقوق مردم  عنوان کرد: گاهی در استان متوجه می‌شویم درختان منطقه‌ای را قطع، آسفالت خیابانی را تخریب کرده‌اند این موارد نقض  احیاء حقوق عامه است که جزء وظایف دستگاه قضا است و گاهی تکرار این اتفاقات سبب بی نظمی شهر می‌شود.

وی بیان کرد: گسترش عدل و آزادی، پیشگیری از وقوع جرم از دیگر وظایفی است که در قانون اساسی برای  دستگاه قضا در نظر گرفته شده است  و انجام صحیح این وظایف نیازمند مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق و عظیمی است.

 نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه حسن اجرای قانون از دیگر وظایف قوه قضائیه است گفت: گاهی قانون به شکل کلان نقض می‌شود، مبارزه با فساد  بیرون و درون قوه قضائیه بسیار مهم است و با وجود اینکه قضات انسان‌های شریف با دانش و تجربه لازم و سطح زندگی معمولی هستند اما گاهی یک عنصر مخرب حتی در سطح کلان سبب تخریب قضات می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی تصریح کرد: قاضی کارش با آدم‌های معمولی تفاوت دارد و احکامی که صادر می‌کنند باید به گونه‌ای باشد که بین حکم و جرم تناسب باشد و مبتنی  بر قانون و فقه باشد در مواجهه با  شاکی و متشاکی در دادسرا و بازپرسی، در مواجهه با دادستان، در جلسه دادگاه قاضی باید گوش شنوا باشد،کوتاه کردن  دادرسی‌ها ، رعایت اخلاق، پرهیز از بداخلاقی با مراجعین و از طرفی دیگر برخورد قاطع با هنجارشکنان از جمله مهمترین مواردی است که قضات باید رعایت کنند.

وی خاطر نشان کرد: قضات باید در ظاهر و باطن تناسبی با ولی فقیه داشته باشند چرا که به یک معنی منصوب ولی فقیه هستند، در اتاق قاضی باید به روی همه باز باشد و مراجعه کنندگان بدون لکنت زبان و ترس و واهمه مسائل خودشان را با قاضی در میان بگذارند.

نماینده ولی فقیه لرستان اظهار داشت: در جرائمی مثل سرقت مردم انتظار دارند با سرعت  این موضوع رسیدگی و مجازات‌ها بازدارنده باشد و همچنین  مردم لرستان با توجه به اینکه به غیرت معروف هستند و نگاه آلوده به خانواده و  اهلشان را نمی‌پذیرند در همین راستا باید کاری کنیم که در دادگاه‌های تجدیدنظر و کیفری افراد بدانند که این موارد خسارت وار است.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با بیان اینکه بین دستگاه قضا در  استان  و مردم  فاصله وجود دارد افزود: اگرچه ملاقات‌های  عمومی  برگزار می‌شود ولی اقدامات دستگاه قضا استان از طریق خبرگزاری‌ها در قالب مصاحبه  به صورت منظم به مردم اطلاع رسانی شود.

گلاره پروازی/ لرستان

کدخبر: 740106 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟