اجرای 1150برنامه همزمان با هفته کتاب در استان همدان

به گزارش رکنا در همدان ، عاطفه زارعی در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته کتاب برگزار شد، با بیان اینکه اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان به لحاظ گسترش و گستره کتابخانه‌های عمومی در سطح شهرستان‌ها و روستاها و نیز ارائه خدمات وسیع و گسترده، سهم مهمی در توسعه و ترویج کتابخوانی در استان دارد، اظهار کرد: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی1150 برنامه اعم از فرهنگی، ترویجی و افتتاح فضاهای کتابخانه‌ای را در سطح استان خواهیم‌ داشت.

وی با بیان اینکه محور این برنامه ها فرهنگ کتاب‌محور است، افزود: از این تعداد 1113 برنامه در سطح شهرستانی و مابقی در سطح استانی برگزار می‌شود.

مدیر کل نهاد کتابخانه های استان همدان  بااشاره به اینکه با آغاز ویروس کرونا کتابخانه ها مدتی تعطیل بوده است و اکنون  همه کتابخانه‌های استان از اواخر مهرماه، فعالیت کتابخانه‌ها علاوه بر فضای مجازی به‌صورت حضوری شروع کرده اند، گفت: تمامی کتابخانه های سطح استان در هفته کتاب نیز با اجرای برنامه‌های مختلف در خدمت مردم هستند.

وی افزود: با توجه به  شعار سال بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ((جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم)) امسال همزمان با آغاز این هفته  کاروان دوستی با کتاب راه اندازی شده که در نخستین مقصد خود به روستاهای بخش شیرین سو شهرستان کبودراهنگ رفت و این برنامه با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه های ملی مدیریت غرب کشور برگزار شد. 

زارعی گفت: غبارروبی از مزار شهدا، دیدار اعضای ستاد هفته کتاب با نماینده ولی فقیه در استان و رونمایی از پوستر هفته کتاب، افتتاح  اولین سالن مطالعه عمومی مستقل با نام "آرمان" با مشارکت بخش خصوصی فراخوان دومین دوره جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان  "دوست من کتاب" و رونمایی از کتاب "دوست من کتاب"  با انتشارآثار برگزیده اولین دوره جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته کتاب در سال‌جاری است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان  نقد و رونمایی کتاب دیوان اشعار یاور همدانی تالیف زنده یاد احمد نیک طلب، جشن ۵۰ سالگی هفت کتابخانه در استان همدان،  کلنگ‌زنی کتابخانه شهید مسعودی‌پور در شهر ملایر به متراژ ۲۶۰ متر و کلنگ‌زنی ساخت کتابخانه جدید روستای اشترمل تویسرکان با همکاری بانک پاسارگاد به متراژ ۱۲۰ متر نیز بخشی دیگر از برنامه‌هایی است که در هفته کتاب برگزار خواهد شد.

وی تجهیز ۲۵ درصد دیگر کتابخانه‌های عمومی فاقد wifi را جزو اقدامات حائز اهمیت بر شمرد و افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد کتابخانه‌های عمومی استان مجهز به wifi هستند که در هفته کتاب این میزان به ۷۵ درصد می‌رسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان به نشست علمی «مشتری‌مداری در کتابخانه‌های عمومی» اشاره کرد و گفت: این نشست با همکاری استان سیستان و بلوچستان در راستای هم‌افزایی بین استانی  ویژه کتابداران استان‌های همدان و سیستان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲۴ تا ۲۶ آبان عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان رایگان است ادامه داد: در روز ۳۰ آبان ماه نیز آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار برگزار می‌شود و در این مراسم از کتابداران فعال تجلیل به عمل خواهد آمد.

زارعی در ادامه متذکر شد: برگزاری جلسات جمع‌خوانی، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، کارگاه‌های قصه‌گویی و زنگ کتاب در مدارس، از دیگر برنامه‌های مهم ما در کتابخانه‌های عمومی به ویژه در هفته کتاب است.

وی تأکید کرد: ۱۱۸ باب کتابخانه در سراسر استان همدان وجود دارد که ۷۱ باب شهری، ۴۶ باب روستایی و یک باب کتابخانه سیار شهری است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با بیان اینکه بیش از یک‌میلیون و ۳۶۸ هزار  و ۸۴۱ جلد کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است ادامه داد: به ازای هر فرد چهار جلد کتاب باید در دسترس باشد که در حال حاضر این میزان درکتابخانه‌ها هفت دهم درصد است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 739973 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟