اختصاص ۴۵ هزار دز واکسن آنفلوانزا به دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به گزارش خبرنگار رکنا ، دکتر سعید فردین‌فر گفت: پرسنل بهداشتی، درمانی، آزمایشگاهی، اورژانس پیش بیمارستانی، بیماران ایدز و هپاتیت از جمله گروههای هدف هستند که ۲۲ هزار دز واکسن برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: بقیه این واکسن‌های آنفلوانزا برای زنان باردار، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، بیماران خاص و صعب‌العلاج، سازمان زندان ها و همچنین برای بنیاد شهید و جانبازان در نظر گرفته شده است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک مانع ابتلا به بیماری های ویروسی از جمله کرونا و آنفلوانزا می شود و در فصول سرد سال که احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی بیشتر است لزوم رعایت اصول بهداشتی بیش از گذشته احساس می‌شود.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. دانشگاه های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیرپوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند.

آنفلوآنزا یا گریپ بیماری واگیردار ویروسی است که باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی شده و به سه نوع ویروس آنفلوآنزا به نام‌های  آ، ب و ث تقسیم بندی می‌شود.

آنفلوانزا در تمام سنین به غیر از دوران شیرخوارگی دیده می‌شود. حالت تهوع و استفراغ ممکن‌ است در کودکان مشاهده شود اما در بزرگسالان متداول نیست. شیوع ناگهانی انواع مختلف آنفلوانزا تقریباً در فصل‌های سرد سال رخ می‌دهد و شدت آنها متفاوت است. علایم مشابه سرماخوردگی به همراه درد عضلانی و بی‌حالی  در حدی که بیمار توان بیرون آمدن از تخت را ندارد از نشانه های ابتلا به آنفلوانزاست.

کدخبر: 739807 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟