مشکل زمین های وقفی در کوهین حل شد

به گزارش خبرگزاری رکنا قزوین؛ نشست تخصصی مجمع نمایندگان استان با حضور روح الله عباسپور، لطف الله سیاهکلی، رجب رحمانی و فاطمه محمد بیگی نمایندگان استان با مدیرکل، معاونان و روسای ادارات اوقاف استان قزوین  در محل اداره اوقاف برگزار شد.

حجت الاسلام مصطفی مجیدی در این نشست اظهارداشت: اراضی وقفی از موضوعات مهم مردم استان قزوین است که نمایندگان هم پیگیر مطالبات مردمی در این عرصه هستند و ما نیز با رویکرد خوب ریاست سازمان تاکنون دستاوردهای خوبی برای جلب رضایت مردم داشته ایم.

وی بیان کرد: در حال حاضر که یکی از مطالبات مردم مسائل اوقافی است در واقع اداره اوقاف نیز نگران وضعیت درآمدی این امور است به طوری که همواره به تصرف اراضی موقوفه مواجهیم و درآمدهای آن نیز جوابگوی هزینه های نگهداری نیست و ما نیز موافقیم کیه این وضعیت تغییر کند.

مجیدی تصریح کرد: در استان قزوین ارزش اراضی و املاک موقوفه بیش از 380 میلیارد تومان اراضی موقوفه آماده شده تا به صورت پایلوت افراز شود که اگر بتوانیم با افراز و تبدیل به احسن نسبت به اجرای طرح های اقتصادی اقدام کنیم هم مشکلات مردم حل می شود و هم مردم راضی خواهند شد.

وی گفت: اخیرا در روستای رزجرد بیش از 200 هکتار از موقوفغه تصرف شده که حل مسائل حقوقی آن هزینه بر و چالش برانگیز است و این مشکلات وقت مدیران حقوقی را نیز می گیرد و از امور مهمتر باز می مانیم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآورشد: بیش از 750 موقوفه منفعت دار در استان داریم که در 225 روستا پراکنده است و سهم آن از شش دانگ تا یک به نسبت 386 ام هم داریم و تعداد 100 روستای استان نیز زیر یک دانگ موقوفه دارد که آمادگی داریم مشکلات آنها را حل کنیم.

مجیدی اضافه کرد: در روستاهایی که سهم موقوفات در آن کمتر از ۳ دانگ باشد آمادگی داریم « افراز، تفکیک و تبدیل به احسن» زمین ها را انجام  دهیم و مردمی که صاحب آنها هستند با کمترین پرداختی کارشناسی وضعیت املاک وقفی خود را تعیین تکلیف کنند.

وی گفت: با حضور مستمر در روستاها و بازدید میدانی از اراضی موقوفات شهرستان های آوج، تاکستان، بویین زهرا و البرز نسبت به ساماندهی این سرمایه‌های وقفی اقدام کرده ایم تا از درآمدهای املاک وقفی برای نیازمندان هزینه کنیم.

مجیدی اضافه کرد: اوقاف مدافع حقوق مردم است و این حریم را حفظ می‌کند اما دست اندازی های متعددی به املاک وقفی صورت می‌گیرد که  رسالت ما صیانت از این اموال است.

مدیرکل اوقاف استان قزوین اظهار داشت: با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی در یک ذهنیت غلط هنوز برخی این سنت حسنه را یک مانع و چالش و متاسفانه آن را مانعی در توسعه اقتصادی و اجتماعی قلمداد می‌کنند که این نگاه ظلم به وقف است.

وی گفت: شاید عملکرد ما مدیران ایراد داشته باشد اما نباید اجازه دهیم برخی باورها و عقاید اشتباه که ناشی از بی اطلاعی و نا آگاهی به مزایای سنت حسنه وقف و قوانین قانونی و احکام شرعی این موضوع را زیر سوال ببرد.

حجت الاسلام مجیدی اظهارداشت: در روستاهایی که سهم آنها زیر شش دانگ است نیز آماده ایم موقوفات مشاعی تبدیل به احسن شده و مشکلات زمین های وقفی حل شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: نیت واقف در شهر محود آباد در حوزه های خیرات و مبرات و روضه سیدالشهداست و در صورت همراهی مردم محمود آباد برای تعیین تکلیف این اراضی اقدام جدی خواهد شد.

مجیدی اضافه کرد: اگر افراز و تبدیل به احسن املاک اوقافی به نرخ عادلانه صورت گیرد آمادگی داریم تا پایان امسال مشکل وقفی بودن اراضی  محمود آباد را حل کنیم.

مجیدی بیان کرد: مطلع هستیم که نمایندگان استان با مطالباتی از سوی مردم در خصوص اراضی موقوفه مواجهند و ما هم گفته ایم مجموعه اوقاف  هم راستا برای حل مشکلات وقفی است و هر جا از مسیر قانون بتوانیم کاری کنیم پیشگام هستیم.

وی گفت: حاضریم با مردم توافق کنیم و در این راستا یک طرح پایلوت تهیه شده که اراضی مشاعات وقفی در روستاها را بتوان حل و فصل کرد که در نظر داریم بتوانیم پلاک های مشاعی موقوفه را در قالب طرح اقتصادی تبدیل به احسن کنیم.

مجیدی اضافه کرد: حاضریم یک مبلغ کارشناسی دریافت شود و به شرطی که تعریف خوبی در مابه ازا باشد که اقتصادی تلقی شود، سهم موقوفه را تعیین می کنیم و اگر پرداخت شد ما روستا یا زمین را از وقف خارج می کنیم و روند بوروکراسی کمتر می شود.

وی اظهارداشت: امروز روستای کهک به عتوان نمونه انتخاب شده که قرار است درآمدش برای حوزه علمیه باشد و از آنجا که فعلا در این محدوده  درآمدی نداریم باید به یک طرح مولد تبدیل شود تا مقرون به صرفه باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: اگر با حل این چالش بتوانیم، مردم را خوش بین کنیم بسیاری از مراجعات مردم به نمایندگان هم کاهش می یابد لذا در جاهایی که سهم اوقاف بیش از سه دانگ است بخش تجاری و مسکونی آن را تبدیل به احسن و یا همه سه دانگ را تبدیل کرده و اگر نشد بخشی را طرح می دهیم که اعیان متعلق به خودش باشد و در مقابل بخشی از عرصه را واگذار می کنیم.

وی اضافه کرد: اگر کل یک پلاک وقفی تعیین تکلیف شود بسیاری از نارضایتی ها حل شده و در صورتی که وقف وارد تولید و امور اقتصادی شود گره گشایی از مشکلات تسریع خواهد شد.

مجیدی یادآورشد: در شهرستان البرز، قرار شده یک پروژه باغبانی و در بویین زهرا طرح باغ و هم  مجتمع کشت و صنعت راه اندازی شود و در تاکستان حاضریم در پروژه اقتصادی همراهی کنیم و در قزوین طرح مسکن را در اراضی اوقافی اجرا خواهیم کرد تا مقرون به صرفه باشد.

 

کدخبر: 739755 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟