خرید مرغ زنده از فروشندگان دوره گرد ممنوع

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل؛ سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل با بیان این خبر در جلسه ستاد کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: لازم است قبل از بروز و وقوع بیماری‌های طیور به خصوص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اقدامات لازم در خصوص اطلاع رسانی و آموزش انجام شود تا به دلیل بی اطلاعی هزینه‌هایی بر اقتصاد مردم وارد نشود.

رضا قاسمیان استفاده از ظرفیت فضای مجازی همراه با رسانه ملی و مکتوب را برای اطلاع رسانی راه‌های انتقال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ضروری دانست و خواستار جلب همکاری این رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم شد.

وی با اشاره به مستعد بودن طیورهای خانگی و سنتی روستایی برای ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، خواستار آگاه‌سازی روستاییان نسبت به علایم این بیماری با مشارکت بسیج، تشکل‌های مردمی، شورا‌های اسلامی روستا‌ها و دهیاران شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل نیز با اشاره به اهمیت پیشگیری از بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اطلاع رسانی علائم این بیماری را در راستای جلوگیری از شیوع ضروری دانست.

بهلول تکلوی افزود: در صورت بروز این بیماری، کنترل آن بسیار سخت بوده و ممکن است مشکلات اقتصادی برای صنعت طیور استان ایجاد کند.

وی ماهیت ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را غیرقابل کنترل دانست و افزود: اگر پیشگیری‌های لازم با آگاه‌سازی مردم صورت نگیرد، امنیت غذایی با تهدید مواجه می‌شود.

تکلوی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی در این خصوص در استان وجود ندارد، آگاهی از علائم این ویروس را در کنترل و معدوم سازی موارد مشاهده شده ضروری دانست.

وی در ادامه با تاکید بر آگاه‌سازی اهالی استان از علائم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: نمونه‌هایی از بروز این بیماری در بین طیور بومی روستا‌های قره آغاج و ملالار انگوت مشاهده شده بود که اقدامات معدوم سازی و بهداشتی انجام گرفت.

تکلوی با تاکید بر پرهیز مردم از خرید مرغ زنده از دست فروشان و دوره گردان، غیر بهداشتی بودن این طیور را یادآور شد و خواستار استفاده مردم از مرغ بسته بندی و کشتارگاهی شد.

وی افزود: در حال حاضر هیچ گونه علائم مشکوکی در طیور صنعتی مشاهده نشده و تمام نکات ایمنی در این خصوص رعایت می‌شود.

 

کدخبر: 739297 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟