واکسن کرونا مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌کند/واکسن پایان خطر نیست

به گزارش رکنا؛گروه استان‌ها: با گذشت نزدیک به دو سال از شیوع ویروس کرونا، شاهد ابتلای ۲۵۰ میلیون و فوت ۵ میلیون نفر از انسان‌ها در جهان بوده‌ایم..

در این میان گروه‌های حساس نظیر زنان باردار و بیماران خاص با چالش‌هایی مواجه بودند زیرا با فضای مجازی و بمباران اطلاعات درست و غلط، این افراد و خانواده‌هایشان در طول نزدیک به دو سال گذشته، استرس‌های بسیاری را تحمل کرده‌اند.

در شرایطی که از مدت‌ها پیش واکسیناسیون عمومی در کشور آغاز شده و استقبال از آن به شکل چشمگیری در حال افزایش است، عده زیادی از مادران باردار برای تزریق واکسن دچار تردید شده‌اند زیرا اطلاعاتی که آنها از طریق شبکه‌های مجازی و حتی برخی پزشکان دریافت کرده‌اند، مدعی مشکل‌ساز شدن واکسن برای جنین است.

واکسن کرونا مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌کند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در این زمینه در پاسخ به این سوال که آیا تزریق واکسن مشکلی برای جنین به وجود می‌آورد یا خیر، گفت: طبق تحقیقات انجام شده، واکسن کرونا مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌کند و مادران باردار می‌توانند بدون نگرانی نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

محمدرضا دهقانی اضافه کرد: مادران باردار در صورتی که واکسن کرونا را دریافت کنند، باز هم باید به صورت کامل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا خطری آنها را تهدید نکند.

حضور در مکان‌های پرتردد؛ رفتار پرریسک زنان باردار

در این میان مادران بارداری هستند که متأسفانه بدون توجه به شرایط خاص حاکم بر جامعه و عدم اعتقاد به تزریق واکسن کرونا در مکان‌های غیرضروری حاضر می‌شوند که این مسئله نیز سبب‌ساز چالش‌های بسیار، هم برای خود و هم برای جنین آنها و سایر ا فراد جامعه می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقاتی درمانی ناباروری یزد در این زمینه گفت، این مدل رفتار را خطرناک دانست و گفت: اطلاعات نشان می‌دهد که اگر زنان باردار به کرونا مبتلا شوند با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

عباس افلاطونیان با تاکید بر اینکه مادران باردار تا حد امکان نباید از منزل خارج شوند، افزود: اگر زنان باردار مجبور به حضور در مکان‌های سربسته و شلوغ هستند، حتماً باید فاصله اجتماعی را رعایت و از ماسک استفاده کنند.

تاکید بر تزریق واکسن کرونا بعد از هفته دوم بارداری

افلاطونیان با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار ضروری است، گفت: در این زمینه دو نظریه مطرح است، مثلاً در آمریکا گفته شده که زنان چه قبل و چه بعد از بارداری می‌توانند واکسن را دریافت کنند، این نظریه برای واکسن‌هایی است که حاوی ویروس کشته شده یا ضعیف شده نیست.

رئیس مرکز تحقیقاتی درمانی ناباروری یزد ادامه داد: اما در ایران مطالعاتی انجام نشده و حتی طی صحبت‌هایی که با صاحب‌نظران در تهران داشتیم، هنوز مطالعاتی صورت نگرفته تا اثرات واکسن را مشاهده کنند اما بر تزریق واکسن کرونا بعد از هفته دوم بارداری تاکید دارند.

تحقیقاتی در مورد تزریق واکسن قبل از بارداری انجام نشده است

افلاطونیان با بیان اینکه بیشترین بحث در زمینه تزریق واکسن قبل از بارداری است که هنوز تحقیقاتی در مورد آن صورت نگرفته و نیاز به مطالعات بیشتر دارد، عنوان کرد: توصیه کلی این است که زنان باردار در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند و این امر را به آینده موکول نکنند.

بر اساس اعتقاد متخصصان، واکسیناسیون راه حل قطعی برای از بین بردن ویروس خطرناک و پیچیده کرونا نیست و زنان باردار هم حتی اگر دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند، با توجه به شرایط حساسی که با آن مواجه هستند باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

هر چند واکسیناسیون سبب بهبود شرایط کرونایی شده و آمار مرگ‌ومیر را به شدت کاهش داده است ولی با آمارهایی که اعلام می‌شود، به نظر می‌رسد که ابتلاء همچنان وجود دارد و اگر مادران باردار به این مسئله توجه نکنند، شاید با چالش‌های عدیده‌ای مواجه شوند.

یزد/سمیه گلابگیریان

کدخبر: 739199 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟