سرما و گرما بلای جان پسته‌ ابرکوه

به گزارش رکنا؛پسته ابرکوه یکی از مرغوب ترین نوع این محصول از نظر بزرگی، کیفیت، طعم و رنگ است که مشتریان فراوانی از سراسر کشور دارد؛ اما امسال باغداران ابرکوهی با کاهش برداشت محصول مواجه بوده و برخی از پسته کاران بزرگ شهرستان از کاهش ۵۰ درصدی برداشت پسته خبر دادند.

کشاورزان در حالی که از افزایش ۸۰ تا ۹۰ درصدی نهاده ها و کودهای مورد نیاز گلایه دارند، علت اصلی این کاهش محصول را سرمازدگی شدید، گرمای بهاره و طوفان عنوان کردند.

در همین راستا علی محمد هوشمند  اظهار کرد: سطح زیر کشت محصول پسته در ابرکوه بالغ بر  شش هزار هکتار  است که حدود  پنج هزار هکتار آن بارور است. ضمن اینکه از کل سطح زیر کشت باغات پسته شهرستان  چهار هزار و ۵۰۰ هکتار آن در بخش بهمن واقع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه در سال جاری میزان بهره تولید پسته در شهرستان کاهش داشته، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته متوسط برداشت در هر هکتار گاهاً تا یک تن پسته خشک بوده که امسال به علت تغییرات ناگهانی دما در فصل های زمستان و بهار، عدم تأمین نیاز سرمایی درختان، گرمای زیاد در تابستان، کاهش نزولات جوی و کاهش کمیت و کیفیت آبهای زیر زمینی میزان برداشت در اکثر باغات کمتر از ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار بوده است.

هوشمند با بیان اینکه برآورد تولید پسته در شهرستان در سال جاری سه هزار تن پسته خشک است، اذعان کرد: ارقام پسته ای که در ابرکوه تولید می شود شامل اکبری، احمد آقایی، کله قوچی و فندقی است که اکثراً به استان های کرمان، فارس و اصفهان و از کرمان و یزد به سایر کشورهای همسایه صادر می شود.

وی ادامه داد: میزان  آب مصرفی محصول پسته در باغات ابرکوه بین سه هزار و پانصد  تا شش هزار متر مکعب در هر هکتار است که در سال های اخیر میزان هزار و ۶۰۰ هکتار از باغات به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.

یزد/سمیه گلابگیریان

کدخبر: 738874 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟