خیابان- پیاده راه- خیابان- پیاده راه تاکسی بر در سمنان

به گزارش  خبرگزاری رکنا از سمنان، جدال بر سر باز یا بسته بودن پیاده راه امام خمینی(ره) در سمنان همچنان ادامه دارد.

بر اساس مصوبه جدید شورای ترافیک، این بار تاکسی و تاکسی تلفنی‌ها مجاز به تردد در این مسیر هستند آن هم فقط از ساعت 7 صبح لغایت 22 و تردد هر نوع وسیله نقلیه دیگر در این خیابان تجاری - تاریخی از امروز ممنوع است.

این سومین تغییر برای نوع کاربری در تردد خودرو ها در این پیاده راه محسوب می شود.

اما داستان از کجا شروع شد...

165061432 (2)

عملیات عمرانی و تغییر کاربری خیابان امام خمینی(ره) سمنان با صرف بودجه ای میلیاردی از خیابان به پیاده‌راه سنتی از ابتدای سالجاری و با محوریت شهرداری آغاز شد. پروژه ای که بعد از ساخت میدان دریادار همتی از آن به عنوان مهمترین پروژه عمرانی شهرداری در ان دوره یاد می شود.

البته لازم به ذکر است که این تغییر کاربری به زمانی قبل تر و از زمان شهرداری یوسفعلی درون پرور مربوط بوده و بارها این طرح روی میز شهرداران ادوار مختلف سمنان قرار داشت.

با این حال این عملیات عمرانی آن در زمان تصدی سید محمد ناظم رضوی شهردار پیشین سمنان آغاز گردید که در آن از ابتدای خیابان امام خمینی(ره) تا چهار راه مازندران به طول حدود ۵۵۰ متر با اصلاح امکانات زیرساختی آب و فاضلاب و دیگر خدمات اجرا شد و قرار بود در طراحی جدید به پیاده‌راه تبدیل شود.

در گام اول و تا زمان تصدی ناظم رضوی در سمت شهردار سمنان این مسیر در مقطع کوتاهی بعد از افتتاح به عنوان پیاده راه فرهنگی مورد بهره برداری قرار گرفت.

62070603 (2)

اما بعد از اعتراض جمعی از اهالی، کسبه و اصناف خیابان و بازار سمنان، شورای اسلامی شهر سمنان این خیابان تاریخی را به روی خودرو‌های عمومی و شخصی گشود. هر چند این گشایش آرام آرام و با ورود وسایط نقلیه عمومی و تاکسی آغاز شد اما در نهایت بر اساس اعلام رئیس شورای اسلامی شهر سمنان پیاده راه فرهنگی مجدد به خیابان تغییر کاربری داد.

...و در نهایت با ورود مهدی صمیمیان سرپرست فرمانداری سمنان به موضوع و اخذ مصوبه شورای ترافیک شهر سمنان بار دیگر و این بار برای مدت 40 روز خیابان امام خمینی(ره) به پیاده راه تاکسی رو تبدیل شد و البته شهرداری سمنان نیز موظف گردید در طول مدت این مصوبه نسبت به انجام تعهدات خود در این بخش نظیر تامین خودرو مسافربر برقی اقدام نماید.

157163654 (2)

بخش زیادی از بافت تاریخی و قدیمی شهر سمنان شامل مسجد جامع، بازار تاریخی سرپوشیده، مسجد امام خمینی و آستانه مبارک امامزاده یحیی در این منطقه قرار دارد و تغییر کاربری خیابان به پیاده راه با هدف جذب گردشگر و حفظ بناهای تاریخی این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

با این حال امروز سمنان شاهد تجمع هرچند کوچک برخی کاسبکاران این خیابان در اعتراض با این اقدام و مصوبه جدید بود. اعتراضی به یک خواست عمومی، بر اساس نظر سنجی های مختلف بیشتر شهروندان سمنان تمایل به پیاده راه بودن این خیابان و حفظ شرایط تاریخی و گردشگری آن دارند.

 حال باید صبر کرد و دید تا کجا این تغییر کاربری ها ادامه خواهد داشت و در نهایت چه کسی تصمیم اخر را خواهد گرفت...

حسن رستم زاده/ سمنان

 

کدخبر: 738315 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟