برنامه راهبردی 20 ساله اشتغال و بیکاری استان یزد تدوین می شود

به گزارش رکنا از یزد؛ وضعیت اشتغال و بیکاری استان در هشتمین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان تشریح شد و  سیدمجتبی حسینی پور رئیس سازمان و دبیر کارگروه در این نشست که به ریاست استاندار و باحضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و نمایندگان دستگاه های اجرایی برگزار شد، با بیان اینکه کارگروه بر اساس آیین نامه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و با ترکیب جدید در سال ۱۳۹۸ نه جلسه، در سال ۱۳۹۹ هجده جلسه و در سال ۱۴۰۰ تاکنون هفت جلسه داشته، به مرور برخی از شرح وظایف ۲۹ گانه و اعضای ثابت و متغیر آن پرداخت.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در ادامه جلسه و درخصوص ارائه گزارش وضعیت اشتغال و بیکاری استان تصریح کرد که مرکز آمار ایران از سال ۱۳۸۴ طرح آماری نیروی کار را با هدف شناخت ساختار و سنجش وضعیت اشتغال و بیکاری استانها در کشور به اجرا در می آورد که بر این اساس نرخ بیکاری مطلق استان در سال گذشته با ۱۱,۱ درصد در رتبه دهم بیشترین بیکاری استانها گزارش شده و به میزان ۱.۵ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

وی افزود: نرخ بیکاری استان از سال ۱۳۹۴ تاکنون فراتر از نرخ میانگین کشوری قرار گرفته است و کمترین نرخ بیکاری به استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، ایلام، تهران و اردبیل تعلق دارد.

فخرالدین درخصوص نرخ بیکاری به تفکیک مردان و زنان نیز اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری زنان استان از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۹ از ۱۴,۴ درصد به ۲۸.۸ درصد افزایش یافته درحالیکه نرخ بیکاری مردان در این مدت از ۴.۵ درصد با رشد ملایم به ۶ درصد رسیده است.

وی افزود: نرخ بیکاری مردان استان در تمامی سالهای دهه ۹۰ کمتر از میانگین کشوری و در سال ۱۳۹۹ در رتبه ششم کمترین نرخ استانها قرار دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت گفت: نرخ بیکاری زنان استان از سال ۱۳۹۲ تاکنون نسبت به میانگین کشوری افزایش یافته و در سال ۱۳۹۹ به رتبه دوم بیشترین نرخ بیکاری میان استانها رسیده است.

محمدحمید فخرالدین گفت: این طرح بصورت فصلی در استان انجام می شود و در هر دوره از اجرای طرح به ۱۸۴۸ خانوار مراجعه و اطلاعات از طریق تب لت جمع آوری می شود.

وی گفت: بر اساس نتایج طرح نیروی کار، نرخ مشارکت اقتصادی استان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ از ۳۵,۶ درصد به ۴۵.۲ درصد افزایش یافته که به میزان ۳.۹ درصد بیش از میانگین کشوری است.

نماینده مرکز آمار ایران در استان بیان داشت: ۴۹,۳ درصد اشتغال استان در سال ۱۳۹۹ مربوط به بخش خدمات، ۴۳.۷ درصد مربوط به بخش صنعت و ۷ درصد مربوط به بخش کشاورزی است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان همچنین برآورد جمعیتی استان را در سال ۱۳۹۹ بالغ بر یک میلیون و ۲۳۶ هزار نفر عنوان کرد که بالغ بر ۳۹۰ هزار نفر را جمعیت فعال اقتصادی تشکیل می دهند.

محمدحمید فخرالدین گفت: از میان بالغ بر ۳۴۷ هزار شاغل استان، ۶۱ هزار نفر را زنان و ۲۸۶ هزار نفر را مردان تشکیل می دهند. وی اضافه نمود: از مجموع ۴۳ هزار نفر بیکار استان، ۱۸ هزار نفر را مردان و ۲۵ هزار نفر را زنان تشکیل می دهند.

در این نشست پس از بحث و تبادل نظر نمایندگان دستگاه های اجرایی مقرر شد باتوجه به گزارش ارائه شده و وضعیت اشتغال و بیکاری استان، برنامه راهبردی ۲۰ ساله اشتغال و بیکاری استان به همراه برش ۴ ساله و پیشنهاد اقدامات اجرایی تهیه و تدوین شود.

یزد/ سمیه گلابگیریان

کدخبر: 738183 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟