حوزه گل و گیاه قابلیت صادرات بیش از ۱۰ میلیارد دلار را دارد

 

به گزارش رکنا از اصفهان،مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طی سال گذشته بیش از ۳.۲ میلیارد دلار محصولات کشاورزی و باغبانی را به دنیا صادر کرده ایم، گفت: حوزه گل و گیاه قابلیت صادرات بیش از ۱۰ میلیارد دلار محصولات را دارد.

شاهین رستم پور، امروز (پنجشنبه- ۱۳ آبان ماه) در چهارمین جشنواره گل و گیاهان زینتی پاییزه در بازار بین المللی گل و گیاه سپاهان، اظهار کرد: تغییر اقلیم به اجبار ما را به سمت تولید محصولات کشاورزی در فضاهای جدید همچون فضای گلخانه ای برده است.

وی با بیان اینکه فضاهای جدید کشت گلخانه ای در استان اصفهان در حال توسعه است، گفت: استان اصفهان با داشتن بیش از ۲ هزار هکتار گلخانه، ۱۰ درصد از فضای گلخانه ای کشور را به خود اختصاص داده است.

 مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: استان اصفهان به عنوان شاخص ترین استان کشور در تولید و عرضه محصولات کشاورزی مطرح است و محصولات تولیدی آن به کل کشور و خارج صادر می شود.

وی تاکید کرد: ما در تولید محصولات کشاورزی با قابلیت صادرات رشد قابل ملاحظه ای داشته ایم و طی سال گذشته بیش از ۳.۲ میلیارد دلار محصولات کشاورزی و باغبانی را به دنیا صادر کرده ایم.

رستم پور تاکید کرد: طی دو سال گذشته با شیوع کرونا، بیشترین آسیب را حوزه گل و گیاه از این بیماری دید با این وجود این دوره بد طی شده و همچنان فعالان این حوزه پایدار و فعال هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به رویکرد جهاد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توجه ویژه به بخش باغبانی و گل و گیاه و به دلیل توانمندی این بخش و وابستگی آن کمتر از سایر بخش هاست درخواست تلاش جدی تر در این حوزه را داریم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: پیش بینی می شود حوزه گل و گیاه قابلیت صادرات بیش از ۱۰ میلیارد دلار محصولات را دارد.

آبی که از حوضه زاینده رود رفته باید برگردد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به کشاورزی استان که به دلیل خشکسالی و بارگذاری بیش از حد بر منابع آبی زاینده رود امروز وضعیت خوبی ندارد، اظهار کرد: اکنون چاره‌ای به جز مقابله و سازگازی با  شرایط رانداریم، اما آبی که از حوضه زاینده رود رفته باید با تلاش مسئولان برگردانده شود.

مهرداد مرادمند تاکید کرد: استان اصفهان و زاینده رود از این بارگذاری اضافه و بیش از اندازه آسیب دیده و از سوی دیگر با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک باید خود را با شرایط موجود سازگار کنیم که یکی از این راهکارها توسعه کشت گلخانه ای است.

وی با اشاره به پتانسیل بالای استان اصفهان در کشاورزی، گفت: اصفهان در تولید محصولات دام و طیور با وجود کم آبی رتبه نخست اول کشور را دارد، همچنین در بحث احداث گلخانه این استان پیشرو کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در استان اصفهان ۲۳۴ هکتار گلخانه در تولید گل و گیاه زینتی فعال هستند.

وی درباره فعالیت بازار گل و گیاه سپاهان، گفت: محصولات فساد پذیر همچون گل و گیاه زینتی باید تقاضا محور باشد نه عرضه محور، بنابراین موضوع بازاریابی مطمئن و کاهش قیمت تمام شده در این بخش بسیار مهم است.

مرادمند همچنین با اشاره به حضور واسطه ها، گفت: اگر حضور واسطه ها در بازار گل و گیاه زیاد باشد، موجب گرانی محصول می شود، از سوی دیگر حمل و نقل و نیز عامل دیگر محصولات کشاورزی است.

وی کلید موفقیت این صنعت را ایجاد زنجیره ها دانست که در نهایت تولیدکننده نیز به سود خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه طی سنوات گذشته کرونا موجب آسیب به مشاغل مختلفی از جمله کشاورزی شد، گفت: خوشبختانه حوزه کشاورزی و این بازار با پشت سر گذاشتن این آسیب به دنبال توسعه است و امیدواریم در فاز سوم این بازار، به موضوع آموزش توجه بیشتری شود.

حذف یارانه گیاهان زینتی در دوران کرونا

رئیس هیات مدیره بازار بین‌المللی گل و گیاه سپاهان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امروز چهارمین دوره این جشنواره برگزار می شود که با توجه به دو جشنواره شب بو ششمین جشنواره در این محل در حال برگزاری است، گفت: این بازار در مساحت ۲.۵ هکتار بنا شده و به سالن های مجزا برای گیاهان فصلی، سالن ابزار و نهاده ها و ... تقسیم می شود.

مصطفی آدینه افزود: این مجموعه از سال ۱۳۹۲ پی ریزی شده و در فازهای مختلف با حضور استانداران مختلف افتتاح شده و تنها چند درصد از فاز سوم این بازار تا زمان بهره برداری و افتتاح باقی مانده است، همچنین این بازار موجب اشتغال مستقیم ۴۰۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم ۲۲۰۰ نفر شده است.

وی کم آبی را یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی و بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: عمق چاه های ما از ۵ متر به ۱۴۰ متر افزایش یافته و از سوی دیگر کیفیت آب آن افت کرده است و باید توجه داشت هر چه از کیفیت آب و خاک کم شود بر گل ها اثرگذار است، بنابراین خواستار جریان زاینده رود هستیم.

رئیس هیات مدیره بازار بین‌المللی گل و گیاه سپاهان با انتقاد بر اینکه در دوران کرونا یارانه گیاهان زینتی حذف شد، تصریح کرد: مشکل دیگر فعالان این بخش نقدینگی است که به دنبال دریافت تسهیلات از بانک کشاورزی هستیم اما، نرخ تسهیلات بالا و حتی تا نرخ ۱۷ درصد است.

تولید ۳۰ میلیون گل فصلی و زینتی در خمینی شهر

فرماندار خمینی شهر نیز در این مراسم با اشاره به اینکه نزدیک ۲۰ ماه درگیر میهمان ناخوانده کرونا هستیم، گفت: شیوع این بیماری علاوه بر فوت بسیاری از عزیزان ما، بر اشتغال و اقتصاد کشور اثر گذاشته و  یکی از اصنافی که متضرر شده، همین صنف گل وگیاه بود که به دلیل کنسل شدن بسیاری از مراسم ها تقاضا برای گل و گیاه در خانه ها و مراسم ها کم شد.

علیرضا بصیری با اشاره به اینکه ۳۰ میلیون گل فصلی و زینتی در طول سال در شهرستان خمینی شهر تولید می شود، تاکید کرد: این شهرستان یکی از تولیدکنندگان برتر کشور است، همچنین با تولید سالانه ۱۲ میلیون گل شب بو، نخستین تولیدکننده این گل در کشور است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰۰ واحد گلخانه ای در ۸۰ هکتار فضا در این شهرستان، اظهار کرد: دراین گلخانه ها بیش از ۳ هزار اشتغال مستقیم و دو هزار شغل غیرمستقیم ایجاد شده که با فراهم شدن فضا و سرمایه گذاری بیشتر امکان فعالیت و اشتغال بیشتری وجود دارد.

فرماندار خمینی شهر با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ نوع گل در بازار بین المللی گل و گیاه سپاهان تولید می شود، گفت: با پیگیری های صورت گرفته امیدواریم قطعه A و C این بازار وارد کار شود.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد تولیدات گل و گیاه این شهرستان به سراسر کشور صادر می شود و صادرات خارج کشور نیز داریم، گفت: با وجود مشکلات کم آبی و خشکسالی این شهرستان ظرفیت خوبی در تولید گل و گیاه دارد.

بصیری در پایان با تاکید بر ضرورت اهتمام مردم این شهرستان در واکسیناسیون کرونا، گفت: امیدواریم ‌مردم تزریق واکسن را به تاخیر نیندازند و با تزریق آن در برابر ویروس کرونا مصون بمانند.

اصفهان-بهمن راعی

 

کدخبر: 736749 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟