اختلال در امورلرزه نگاری استان /عدم وجود مکان اسقراربرای این مرکز

به گزارش رکنا خراسان شمالی؛ احمد خسروی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در این استان زلزله خیر تنها چهار ایستگاه لرزه نگاری در لوجلی شیروان، اسدلی بجنورد، شاه جهان اسفراین و ارتفاعات راز و جرگلان وجود دارد که باز هم به ایستگاه های بیشتری برای پایش دقیق و پیش بینی های فعالیت گسل ها مورد نیاز است.

وی افزود: در این ایستگاه ها تنها اتاقک هایی برای نصب تجهیزات ضروری وجود دارد اما مرکز اصلی که نیاز به امکانات بیشتری دارد هم اینک در این استان وجود ندارد که در این خصوص رایزنی هایی توسط دستگاه های مربوط شده اما ساختمان مناسبی در اختیار گذاشته نشده است.

خسروی با بیان اینکه برای راه اندازی هر ایستگاه بین یک تا یک و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز است افزود: ساختمان اصلی شبکه لرزه نگاری نیز به حدود ۷۰ متر زیر بنا  نیاز دارد که هم اینک فضایی برای نصب تجهیزات شبکه لرزه نگاری ضروری است.

وی اظهار داشت: تاکنون تمامی اطلاعات مربوط به وقوع زلزله در مناطق مختلف استان از ایستگاه لرزه نگاری شهرستان قوچان، در استان خراسان رضوی دریافت می شد که روند آن زمانبر بود و سرعت لحظه ای لازم را نداشت که با ایجاد این مراکز لرزه نگاری، به محض وقوع زلزله اطلاعات لازم بلافاصله در خود استان قابل دریافت خواهد بود.

وی ساخت و راه اندازی این مرکز را در روند تصمیم گیری، تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی و حتی پیش بینی فعال شدن گسل در نقاط مختلف استان و در نتیجه آن انجام اقدامات پیشگیرانه بسیار تاثیرگذار خواند.

خسروی ابراز امیدواری کرد که با توجه به زلزله خیز بودن خراسان شمالی، راه اندازی ایستگاه ها نتایج خوبی برای پیشگیری از وقوع بحران زلزله در استان داشته باشد.

مسوول شبکه لرزه نگاری بجنورد با بیان اینکه بعد از در اختیار گرفتن فضای مورد نیاز نسبت به امکانات و تجهیزات نیز اقدام می شود افزود: نیروی مورد نیاز نیز تامین خواهد شد.

وی ضمن بیان اینکه استانداری موظف است فضا و امکانات مورد نیاز را در این خصوص تامین کند اظهار داشت: همچنین باید این مرکز دارای یک خودروی صحرایی نیز باشد که تاکنون در این خصوص اقدامی نشده است.

خسروی با اشاره به اینکه به طور متوسط روزانه دست کم یک زمین لرزه در این خطه رخ می دهد گفت: از استانداری تقاضای اختصاص فضای مورد نیاز را داریم.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

شایان ذکر است براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.

 

 

 

کدخبر: 735856 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟