هنر‌نمایی گیلانی‌ها در بخش قصه‌های «آیینی‌سنتی»

به گزارش رکنا از رشت، دومین گام مرحله منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در استان گیلان با اجرای 3 قصه‌گوی بخش«آیینی‌سنتی» برداشته‌شد و گیلانی‌ها درگروه سنی «زنان‌ومردان» و «دختران‌وپسران» با قصه‌گویانی از استان‌های بوشهر، البرز، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، زنجان، ایلام، خوزستان، سمنان، قزوین، سیستان‌وبلوچستان، فارس، کرمان، کرمانشاه، گلستان، اصفهان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد به رقابت‌پرداختند.

برهمین‌اساس، دربخش دختران و پسران، «سیده ‌پریا طاهری» با قصه«گُردآفرید»، از شهرستان لاهیجان  و «هلیا‌میرزاخانیان»  با قصه «زال و سیمرغ» از شهرستان بندرانزلی اجرا‌داشتند.

در بخش زنان و مردان،  «امیر تنها» از شهرستان لاهیجان نیز قصه‌گوی گیلانی گروه سنی مردان و زنان بود که  با قصه «اکوان دیو» به هنر‌نمایی پرداخت. 

این درحالی‌است که داوری قصه‌های آیینی‌سنتی را «فهمیه باروت‌چی» بازیگر و کارگردان تئاتر، «اردشیر صالح‌پور» نویسنده، پژوهش‌گر، کارگردان و مدرس تئاتر و «علی‌مراد خرمی» کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری و دبیر و داور چند دوره جشنواره قصه‌گویی برعهده‌داشتند و اجرای قصه‌گویان گیلانی را به صورت‌زنده در بستر فضای مجازی‌ به داوری نشستند.

گفتنی‌است، بخش آیینی‌سنتی مرحله منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی در گیلان 9 آبان 1400 به میزبانی مرکز فرهنگی هنری مجتمع کانون رشت صورت‌گرفت و علاقه‌مندان برگزاری این رویداد فرهنگی را که  برگرفته از سنت و آیین‌های ایرانی، ارایه‌ی هنرمندانه قصه و بهره‌گیری از توان‌مندی‌های فردی در قالب‌های نقالی، پرده‌خوانی و شمایل‌گردانی است در صفحه رسمی اینستاگرام کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان به‌نشانی kanoonparvares_gui تماشا‌کردند.

شایان‌ذکر‌است، هم‌زمان با انتشار فراخوان بیست‌و‌سومین جشنواره قصه‌گویی، 225 اثر دربخش‌ملی، آیینی‌سنتی و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، 76 پادکست، 404 قصه‌ی 90 ثانیه و4 مقاله و پایان‌نامه علمی از سوی گیلانی‌ها در این رویداد بین‌المللی شرکت‌داشت و راه‌یابی 46 پادکست، 144 قصه 90 ‌ثانیه به مرحله دوم و هم‌چنین، به‌گزینی 9 قصه برای رقابت در مرحله منطقه‌ای بخش‌های ملی و آیینی‌سنتی، گوشه‌ای از دست‌آورد‌های فعالان عرصه‌ی قصه‌گویی در استان گیلان به‌شمار‌می‌رود.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری محمد گودرزی‌دهریزی هم‌زمان با شب یلدا برگزار‌می‌شود .

رشت /مرجان گودرزی 

کدخبر: 735300 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟