اشراف کامل مرزبانی بر مرزهای ایران و عراق

به گزارش خبرنگار رکنا از سنندج، سرهنگ محمدعارف سپهری گفت: به رویکرد ایران و عراق در دفاع از مرزهای مشترک دو کشور  علاوه‌بر دفاع از حقوق مرزنشینان، از آنسوی مرز دیده‌بانی و به صورت شبانه‌روزی مسیر را پایش کرده و کاملا به کشور مقابل مشرف و تحرکات را زیر نظر داریم.

وی با بیان اینکه مرز از حساسیت‌های خاص خود را دارد، گفت: اگر امنیت در مرزهای استان کردستان برقرار و هیچ‌گونه مشکلی پیش نمی‌آید، بیانگر آن نیست که ما بیکار نشسته‌ایم چراکه مرزبانان و متولیان امنیت به صورت شبانه‌روزی مرزها را پایش‌ و از خاک کشور دفاع می‌کنند.

سرپرست مرزبانی استان کردستان با ذکر اینکه کنترل مرز هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود، از انعقاد قرارداد 1975 مرزبانی ایران با کشور عراق برای کنترل مرز مشترک خبر داد و تصریح کرد: بخشی از تعهدات این قرارداد مربوط به کلانتران مرز بوده که دو طرف افرادی را به عنوان مرزبان و کلانتر مرز و محدوده مرزبانی تعیین کرده که این افراد وظیفه حراست از شعاع 15کیلومتر از نقطه صفر به طرفین را برعهده دارند.

وی بیان کرد: مرزبان و کلانتر منتخب علاوه‌بر حکمی که از سوی فرماندهی انتظامی و مرزبانی گرفته، به عنوان نماینده دولت نیز از وزیر امور خارجه حکم گرفته و در شعاع 15 کیلومتری اختیار داشته که در صورت اختلاف مابین مرزنشینان دوطرف در بخش‌های مختلف کشاورزی، اراضی، دامداری جلساتی برگزار و موضوع را حل و فصل خواهند کرد.

سپهری از پیگیری اجرای قراردادها و پروتکل‌های مرزی در قالب قرارداد 1975 مابین ایران و عراق خبر داد و بیان داشت: در این قرارداد کنترل مرز برعهده دو طرف بوده به طوری‌که اگر مرزبان ایرانی در یک جایی در انجام وظیفه خود کوتاهی کند، کلانتران مرز کشور عراق ورود کرده و به صورت روتین هرسه ماه یکبار جلساتی در حوزه عملیات‌های مشترک برگزار خواهد شد.

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 734731 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟