حفظ و توسعه ذخیره گاه های جنگلی اولویت اصلی منابع طبیعی وآبخیزداری استان

به گزارش رکنا ، لطفی مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان در خصوص فواید و مزایای حفظ و توسعه ذخیره گاه های جنگلی نیز خاطر نشان کرد: جلوگیری از سیلاب‌ها، جذب و ذخیره چند برابری آب توسط گونه های جنگلی، ارز آوری و گردشگری از جمله مزایای توسعه ذخیره گاه های جنگلی استان است.

 

لطفی افزود: تولید اکسیژن و ترسیب کربن از جمله خدمات جنگل‌ها است، زیرا اگر کربن co۲ افزایش یابد، تشدید گاز‌های گلخانه‌ای و گرمایش زمین را به دنبال دارد که در نهایت به انقراض گونه‌ها منجر می‌شود و انسان آخرین موجود این چرخه است. تشکیل یک کیلو خاک قابل زراعت ۳۰۰ سال زمان می‌برد

 

لطفی  با اشاره به اینکه درختان و جنگل‌ها از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند، ادامه داد: برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک قابل زراعت حدود ۳۰۰ سال زمان نیاز است.

او با بیان اینکه محصور سازی، اجرای عملیات بهداشتی، انجام مراقبت‌های ویژه و... از جمله اقداماتی است که در سطح ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان انجام خواهد شد، گفت: حفاظت از ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان آن‌ها را از هرگونه دست درازی مصون خواهد داشت.

لطفی افزود: با توجه به ارزش ژنتیکی بسیار بالای ذخیره گاه جنگلی، قسمتی از جنگل که در خطر آسیب قرار گرفته مورد حفاظت است تا از انقراض آن با تخریب رویشگاه جلوگیری شود.

وی گفت : سطح ذخیرگاه های موجود گلستان چهار هزار و ۴۲۱ هکتار و ۷۴۰ متر مربع است گلستان با وسعت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و برخورداری هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در شمال کشور قرار دارد که دارای ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی است.

 

 

 

 

.

 

کدخبر: 734520 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟