عقب‌ماندگی‌های کردستان نیازمند جهش توسعه‌ای است

به گزارش خبرنگار رکنا از سنندج، بهمن مرادنیا ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان و آئین تجلیل از برگزیدگان جشنواره شهید رجایی که با حضور مدیران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در استانداری کردستان برگزار شد، گفت: جشنواره شهید رجایی عملکرد دستگاها را مشخص کرده و عدم انتخاب یک دستگاه نیز به منزله تلاش نکردن آنها نیست.

وی همه موفقیت‌ها و اقدامات انجام شده در استان را نتیجه تلاش جمعی و همکاری همه دستگاه‌های نظامی، انتظامی، نظارتی، قضایی و رسانه‌‌ها دانست و گفت:ما مدعی معجزه و حل مشکلات کنونی نیستیم چراکه مشکلات خاص در کشور و عقب‌ماندگی‌هایی در استان وجود داشته که باید با جهش توسعه و همت بیشترجلوی این کمبودهاگرفته شود.

استاندار کردستان تصریح کرد:گرچه بدون نقص نیستیم اماهمه مسئولان در این چندسال اخیر هر آنچه در توان داشتند در راستای خدمتگزاری به مردم و توسعه استان به‌کار گرفتند؛ از سوی دیگر نیز تلاش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای انعکاس و پیگیری مشکلات و دغدغه‌های مردم جای تقدیر دارد.

وی ازمسئولان دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها خواست که تمام توان خود را در راستای ایجاد اشتعال و رونق تولید در استان کردستان به‌کار گرفته و در این راستا از هیچ تلاشی کوتاهی نکنند.

نایب رئیس اتاق اصناف کشور: اشتغال‌پایدار با توسعه صادرات تضمین می‌شودتوسعه گردشگری اولویت مهم استاندار سمنان است

مرادنیا در بخشی دیگر از سخنان خود با هشدار اینکه پیش‌بینی شده که امسال تولید گاز نسبت به مصرف در فصل سرد کاهش یابد، تأکید کرد: باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین گاز واحدهای تولیدی سیمان و سایر واحدها انجام شود.

وی ازپیگیری حل مشکل آب شرب سنندج خبر داد و بیان کرد: باید پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج با جدیت تمام امسال به پایان برسد.

استاندار کردستان با تأکید بر اینکه باید سهم استان از بازارچه‌ها بیشتر شود، اذعان کرد:هنوز به آن مقطع مطلوب نرسیده‌ایم و انتظار می‌رود که مسئولان متولی در راستای جذب سهممرزنشیان بیشتر تلاش کنند.

مرادنیا یادآور شد: امیدوارم با این فضا و وضعیت امورات پیش رفته و نسبت دادن لقب محرومیت به استان کردستان برداشته شود تادر تولید و اشتعال حرف برای گفتن داشته باشیم.

174 واحد تولیدی کردستان راکد است

محمد دره‌وزمی، رئیس سازمان صمت کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه حدود 955واحد تولیدی در استان داشته که حدود 18هزار اشتغال اسمی و 14 هزار اشتغال واقعی ایجاد کرده است، اظهار داشت: حدود 174 واحد تولیدی کردستان یعنی 18درصدراکد و 72درصد فعال هستند.

وی افزود:در طول هفت سال گذشته 16 واحد مهم و بزرگ صنعتی در استان کردستان به بهربرداری رسیده و 609واحد تولیدی با 10هزار و 400 اشتغالواقعی که 74درصد کل اشتغال واقعی صنعتی استان شامل می‌شود، ایجاد شده است.

رئیس سازمان صمت استان کردستان با بیان اینکه در گذشته مهم‌ترین محصولات تولیدی کالاهای منتخب استان سیمان، سرامیک و صنایع غدایی بود،تصریح کرد: امروزه مفتخریم که با تلاش فعالان اقتصادی و مدیران ارشد استان کالاهای منتخب به تولید سالانه 5 تنطلا، لاستیک سبک خودرو با 25درصد تولید در کشور، سرامیک، 844دستگاه لوازم خانگی در بانه و سقز، سیگار، 5 هزار دستگاهتراکتور، یک میلیون نوشیدنی، 75میلیون لامپ ال ای دی، 43هزار تن لبنیات، آب معدنی، کیک و کلوچه و بیسکویت وکنسانتره آهن در کردستان تبدیل شده است.

وی گفت: از سال 92 تاکنون حدود هزار و 15 فقره تسهیلات؛ هزار و 17میلیارد تومان پرداخت شده که رشد قابل توجه‌ای داشته ومتوسط تسهیلات پرداختی به هر واحد تولیدی به طور متوسط یک میلیارد تومان بوده است.

دره‌وزمی از اجرای 70 درصد مصوبات کارگروه رفع موانع تولید در استان خبر داد و اعلام کرد:در مجموع 55هزار میلیارد تومان در حوزه صمت و 30 هزار میلیارد تومان درزنجیره فولاد سرمایه‌گذاری شده است. 

 

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 733605 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟