۵۵۱ روستای کردستان با مشکل تنش آبی مواجه است

به گزارش خبرنگار رکنا از سنندج، در نشست مشکل تنش آبی روستاها در فرمانداری سقز، با اشاره به اینکه استان کردستان شامل یک هزار و ۶۷۷ روستا است، یادآور شد: از این تعداد، ۵۵۱ روستا با مشکل تنش آبی مواجه است و هم اکنون ۱۵۰ روستا بصورت سیار آبرسانی انجام می شود.

فرهاد اضافه کرد: رفع مشکل آب و فاضلاب روستایی استان کردستان نیازمند بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است تا به شکل ایده‌ال در این حوزه برسیم.

وی در بخشی از سخنان خود به مشکل کم آبی روستاهای سقز اشاره کرد و گفت: تحت پوشش قرار دادن ۱۱۱ روستای سقز نیازمند پنج هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار است.

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب کردستان افزود: هم اکنون ۱۶۱ روستای شهرستان سقز تحت پوشش اداره آب و فاضلاب است که برای تحت پوشش قرار دادن ۱۱۱ روستای دیگر به پنج هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

فرهاد یادآور شد: سه هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال اعتبارات محرومیت زدایی به بخش آب روستاهای استان کردستان ابلاغ یافته است که در صورت تخصیص تحولی مناسب به وجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه برای مجتمع های آبرسانی های سقز از محل اعتبارات محرومیت زدایی ۳۸۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است، هم گفت: مجتمع های "باغلوجه" و "کوچه طلا" شهرستان سقز دارای ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی است که برای اتمام آن بیش از ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

 

 

نماینده شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه آب، راه و مخابرات سه مشکل اصلی روستاهای شهرستان سقز است، افزود: ادغام ادارات آب و فاضلاب روستایی و شهری، باعث نارضایتی روستاییان و عدم پیگیری مشکلات آنان شده است.

بهزاد رحیمی با اشاره به تنش آبی و خشکسالی، اضافه کرد: این موضوع ها را قبول داریم ولی باید برای رفع مشکل کم آبی روستاها، چاره اندیشی اساسی شود.

وی یادآور شد: به تازگی ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مناطق کمتر توسعه یافته برای تهیه لوله جهت دفع فاضلاب و ساخت چند مخزن در روستاهای شهرستان سقز جذب و بخشی از آن هزینه شده است.

 

فرماندار سقز نیز در این نشست با اشاره به وجود دو سد شهید کاظمی و چراغ ویس و تصفیه خانه های شماره یک و ۲، گلایه های شدید مردم شهرستان سقز از طعم و بوی آب را به حق برشمرد و خواستار پیگیری جدی این موضوع شد.

کامیل کریمیان خواستار پیگیری جدی برای تکمیل بسته سد چراغ ویس شامل خط اتصال آب، تصفیه خانه شماره ۲، پل میرده و جاده دسترسی روستاهای این مسیر و همچنین تکمیل مجتمع های آبرسانی شد.

 

در ادامه این نشست، فرماندار از تلاش های پنج ساله عباس ولایتی، مدیر آب و فاضلاب شهرستان سقز تقدیر  و سرپرست جدید معرفی شد.

کریمیان، تلاش های عباس ولایتی، مدیر قبلی آب و فاضلاب شهرستان سقز را آینه تمام نمای تعهد و تخصص در صنعت آب توصیف کرد.

احمد حیدری، از نیروهای آب و فاضلاب شهرستان سقز و مدیر قبلی این شرکت در شهرستان دیواندره به عنوان مدیر جدید آب و فاضلاب شهرستان سقز معرفی شد.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 733393 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟