پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان در خراسان رضوی با پایش مستمر

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، جواد اعلمی مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در اجرای طرح پایش هدفمند آنفلوانزای پرندگان و مراقبت فعال برای پیشگیری از این بیماری امسال سه هزار و ۲۰۰ مورد بازدید کارشناسان شبکه دامپزشکی از مراکز سنتی و صنعتی پرورش طیور در خراسان رضوی انجام شده است.

او افزود: تاکنون ۲ هزار و ۸۵۷ مورد نمونه‌برداری طبی تشخیصی از مراکز سنتی و صنعتی پرورش طیور در خراسان رضوی انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: نتایج تشخیصی سه هزار و ۸۷۵ آزمایش طبی دامپزشکی در آزمایشگاه‌های این اداره کل نشانگر نبود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور خراسان رضوی است.

اعلمی بیان کرد: احتمال ورود ویروس‌های جدید و حتی تیپ‌های نامتعارف هر سال همزمان با آغاز فصل سرما و ورود پرندگان مهاجر از مناطق شمالی کره زمین به ایران وجود دارد.  

او تصریح کرد: پرندگان بومی و سنتی در صورت مجاورت با پرندگان آلوده مهاجر،  بیمار شده و عامل بیماری از این طریق تکثیر و در محیط زیست آن‌ها منتشر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی تأکید کرد: در صورت وقوع چنین اتفاقی احتمال انتقال بیماری به طیور صنعتی افزایش یافته و صنعت مرغداری به صورت جدی تهدید خواهد شد.  

کدخبر: 733379 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟