ضرورت برداشته‌شدن نگاه “جنسیتی” در ارائه خدمات و تسهیلات به زنان بازرگان

به گزارش رکنا،به منظور بررسی و رفع مشکلات پیش روی بانوان بازرگان و فعال اقتصادی استان نشستی با حضور مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور زنان و خانواده، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، رئیس اتاق بازرگانی و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت در سالن جلسات اتاق بازرگانی مازندران برگزار شد.

در ابتدا رئیس اتاق بازرگانی مازندران با خیرمقدم به حضار، این مجموعه را متعلق به همه فعالان اقتصادی عنوان و اظهار کرد: ما مدافع حقوق و مطالبات مردم هستیم. مشکلات وجود دارد و منکر آن نیستیم اما برای حل آن باید اتاق در جریان مسائل قرار بگیرد تا بتواند پیگیری کند.

عبداله مهاجر دارابی با بیان اینکه گاهی برای آنکه تاجران ما متضرر نشوند با برخوردهای ناشایست برخی ها مواجه می شویم اما کم نمی آوریم، افزود: به عنوان نمونه؛ سال گذشته در موضوع صادرات مرکبات اعلام کردیم که میوه ها قبل از ۱۵ مهر وارد بازار نشوند. گرچه بعضی ها تخطی کردند و در مقاصد تجاری از طریق قاچاق وارد شدند اما امسال تحت هر شرایطی که بود با نگاه مثبت آمدیم و تلاش کردیم بازار هدف ما تحت الشعاع سوداگری افراد بی انصاف قرار نگیرد.

وی از فعالان اقتصادی خواست که مشکلات خود را بدون واسطه با اتاق بازرگانی در ارتباط بگذارند و مطمئن باشند که دغدغه های آنها پیگیری می شود و خود، نیز بر حل مشکلات مصر باشند تا نتیجه مناسب به دست بیاید.

پیشینه فعالیت اقتصادی زنان به پیش از اسلام بازمی‌گردد

مشاور عالی امور بانوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه را دارای ظرفیت بسیار خوب و فعالیتهای گسترده عنوان و خاطرنشان کرد: نقش زنان فعال اقتصادی مورد توجه است و سند راهبردی در این زمینه تدوین شده تا مشکلاتی که گریبانگیر این قشر فرهیخته و تلاشگر است، حل شود.

فاطمه سادات حسینی حضور زنان در عرصه کار و کارآفرینی را دارای یک پیشینه تاریخی دانست که پیش از اسلام با فعالیت زنانی چون حضرت خدیجه بانوی بزرگ اسلام آغاز شده است چرا که ایشان خدمات زیادی را برای گسترش اسلام و عمران و آبادانی انجام داده‌اند.

وی سبقه تاریخی کار و کارآفرینی زنان مازندران را نیز بسیار طولانی عنوان و اظهار کرد: زنان این استان همواره در کنار مردان به تلاش پرداختند و در اقتصاد خانواده، شهر و کشور خود نقش آفرینی کردند. این نقش در ادوار مختلف در سایر استان‌ها نیز هر کدام به شکلی دیگر بی‌نظیر و بی بدیلی بوده است.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان و خانواده با بیان کرد: زنان علاوه بر فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود رسالت بزرگی در خانه به عنوان مادر و همسر دارند و هیچوقت از خانواده خود غافل نیستند.

حسینی با اشاره به آمار بالای زنانِ دارای تحصیلات تکمیلی در مازندران آنها را یک فرصت مهم جهت مشارکت در فعالیت های مختلف دانست که برای این ظرفیت باید یک ساز و کار مناسب بیابیم.

وی با بیان اینکه برخی مسائل عنوان شده توسط زنان بازرگان عضو جلسه مسائلی است که در خود استان قابل حل است، از مسوولان حاضر و فعالان اقتصادی خواست تا پیگیری بیشتری برای رفع مشکلات داشته باشند و فرصتها را مغتنم بشمارند.

نگاه متفاوتی در فعالیتهای اقتصادی نسبت به زنان وجود دارد

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود قوانین مزاحم، خلأهای قانونی، نگاه متفاوت به زن در صدور مجوزات و اعطای تسهیلات، و سخت گیریهایی که نباید عرف باشد، از زنان بازرگان مازندران خواست تا سهم مشارکت خود در اقتصاد کشور را بالا ببرند.

حسینی با تأیید مشکلات عرفی و فرهنگی که زنان فعال اقتصادی با آن مواجه هستند، گفت: شرایط، ضوابط و نوع برخورد مدیران دستگاهها و بانکها با مردان، در برخورد با ارباب رجوع زن وجود ندارد زیرا آنها به ویژه بانکها نگران تسویه حسابهای مالی خود هستند در حالیکه زنان ما نشان دادند می توانند به خوبی در حوزه تجارت فعالیت داشته باشند.

وی از زنان بازرگان خواست که از ادامه راه مأیوس نشوند، از تمامی ظرفیتها مانند کلینیک مشاوره اقتصادی در وزارت صمت استفاده کنند و با مسائل روز و چگونگی رفع مشکلات و موانع و ایجاد فرصتهای جدید در حوزه تجارت و بازرگانی آشنا شوند.

وی تأکید کرد که زنان کشور در حوزه تجارت گرچه با مسائل فرهنگی و اجتماعی ناشی از نگاه جامعه برخوردارند و این نگاه باید تغییر کند؛ دقت، جسارت و تلاش و پیگیری زنان موفق در عرصه های مختلف اقتصادی را قابل ستایش دانست.

فهم درستی نسبت به مسوولیتهای زنان وجود ندارد

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری مازندران نیز با اشاره به مسائل و مشکلات زنان بازرگان بیان کرد: رسیدگی به مشکلات در سطوح مختلف متفاوت است؛ رفع مشکلات در لایه های پایین و شهرستانی و در ادارات رنگ و روی سلیقه ای به خود می گیرد و مسئله “جنسیت” خود را نشان می‌دهد اما در سطح کشور و در استان نگاه یکسانی به رفع مشکلات مردان و زنان فعال اقتصادی و سایر حوزه ها داریم.

سیمه قاسمی طوسی با بیان اینکه گویا فهم درستی نسبت به مطالبات و مسوولیتهای حوزه زنان وجود ندارد، از مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست تا با اشراف کاملی که نسبت به حوزه زنان و مسائل و مشکلات آنها دارند، برای رفع نگاه جنسیتی و زدودن غبار تفاوت بین زنان و مردان کارآفرین در سطوح مختلف پیگیری جدی انجام بدهند.

زمینه بروز توانمندیهای زنان بازرگان مورد توجه باشد

وی ارائه بسته تسهیلاتی به زنان فعال در حوزه های مختلف اقتصادی را در ایجاد زمینه رغبت برای کار و تلاش و مشارکت اقتصادی بیشتر موثر دانست و گفت: برای زنانی که فعالیت اقتصادی خرد دارند نیز بسته های تسهیلاتی خاصی در نظر گرفته شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اشاره به خواهرخواندگی مازندران با چند شهر دنیا، خروجی این ظرفیت بزرگ و مهم را برپایی نمایشگاههای مختلف عنوان کرد که باید زمینه ظهور و بروز توانمندیهای زنان بازرگان در آن دیده شود.

قاسمی طوسی، کشورهای حوزه cis را نیز یک فرصت بزرگ تجاری دانست که باتوجه به قرابت خاصی که بین آنها و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، می توانیم با تکیه بر اشتراکات موجود، تبادلات خوبی داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به نگاه دولت جدید در بخش دیپلماسی اقتصادی و فسادستیزی و گشایش در حوزه های کسب و کار، از مسوولان حوزه اقتصاد کشور خواست تا با به کارگیری تمامی ظرفیتها اعم از نمایندگان مجلس و وزرای مختلف،به نقش آفرینی زنان بازرگان در مشارکت اقتصادی و ارزآوری برای کشور بیش از پیش توجه کنند.

زنان باید نرخ مشارکت خود در حوزه های مختلف را افزایش دهند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در سخنانی با تایید مشکلات موجود، از نگاهی دیگر به نقش زن در اقتصاد کشور پرداخت و گفت: موانع موجود شاید تا ۵۰ درصد فرهنگ حاکم بر کشور است که باید اصلاح شود چون در قانون و دین تفاوتی بین زن و مرد و فعالیتهای و مشارکتهای حوزه های مختلف دیده نشده است.

حسینقلی قوانلو با بیان اینکه نیمی دیگر از مشکلات به عملکرد زنان بازمی گردد، تصریح کرد: بیش از ۲۳ میلیون شاغل در کشور داریم که از این تعداد ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر زن هستند. نرخ مشارکت زنان نیز ۱۶ تا ۱۷ درصد است و نباید اینگونه باشد.

وی ادامه داد: نرخ مشارکت زنان در اشتغال باید به میزان نرم جهانی یعنی ۵۰ درصد برسد و آنوقت است که دولت برنامه های بهتری را در حوزه زنان خواهد داشت و به مرور زمان آن نگاه “جنسیتی” که در عرف به زنان وجود دارد و مشکلات فرهنگی که بر سر راه فعالیت زنان بازرگان هست، رفع می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه باید به جایی برسیم که از چهار عضو خانواده سه نفر شاغل باشند، خطاب به زنان بازرگان گفت: فرهنگ سازی در این زمینه را با جدیت دنبال کنید و نقش خود در مشارکت اقتصادی و …. را افزایش دهید.

تحریم داخلی، تصمیم گیری ها و بخشنامه های متناقض و خلق الساعه، نگاه جنسیتی در صدور مجوزات و تسهیلات، کم توجهی و سهل انگاری در رفع مطالبات باوجود مصوبات و قول هایی که داده می شود، نبود زیرساخت های مناسب در حوزه حمل و نقل و بازار فروش، عدم اعتماد به فعالیت زنان، نبود شبکه فروش مناسب، ضرورت ساماندهی و شبکه ای شدن اشتغال‌های مشابه، و حمایت واقعی و بدون شعار مسوولان از زنان، ازجمله مسائلی بود که زنان بازرگان و فعال در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مازندران در دیدار با مشاور زنان و خانواده وزیر صنعت، معدن و تجارت به آنها اشاره کردند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر خود به مازندران از چند شرکت فعال در استان که به مدیریت بانوان اداره میشد بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیتهای اقتصادی و مشکلات آنها قرار گرفت.

 

کدخبر: 733002 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟