دیدار سفرای ایران و نیجریه با رئیس اتاق بازرگانی اصفهان

به گزارش رکنا از اصفهان، مسعود گلشیرازی در این دیدار ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی ، ابرازامیدواری کرد فعالان اقتصادی و تجار ایرانی بتوانند با تعاملی سازنده وبه کارگیری دیپلماسی اقتصادی دوکشور و پتانسیل‌های موجود در دوسفارت، تعامل‌های اقتصادی موجود را مستحکم ترکنند. 

وی اصفهان را قطب صنعتی کشور خواند همچنین فولاد ،نساجی و پوشاک و کشاورزی و ماشین سازی و قطعه سازی را از صنایع مهم اصفهان یرشمرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان با اشاره به عمق صنعت ماشین سازی اصفهان گفت:باوجود بیش از 20هزارکارگاه ماشین سازی در استان، اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های ماشین سازی کشور نیز شناخته شده است.

گلشیرازی تصریح کرد این استان با بیش از 9هزارواحد صنعتی بزرگ، 30هزارکارگاه صنعتی متوسط وکوچک و بیش از 300هزارواحد صنفی، در حوزه اقتصاد ایران سهم دوم تولید ناخالص داخلی کشوررا برعهده دارد.

وی ابراز امیدواری کرد از طریق تبادل هیئت‌های تجاری و همت کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، شاهد بهبود روابط تجاری دو کشوراز طریق تلاش صنعتگران و تجار اصفهانی باشیم. 

گلشیرازی در پایان با اشاره به نقش پررنگ نفت دراقتصاد ایران و نیجریه گفت: با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران  ضمن مطرح شدن بحث اقتصاد بدون نفت، بازارهای جدیدی را تجربه کردیم.

وی ابرازامیدواری کرد با این دیدگاه می توان همکاری موثرتری فی مابین دوکشور برنامه ریزی کرد.

در ادامه سفیر نیجریه در ایران ضمن ابرازخرسندی از حضور در اصفهان از ابرازتمایل خود برای ایجاد ساز و کارآموزش ساخت صنایع دستی اصفهان در نیجریه خبر داد.  سلیمان یاکوبوسنتورکی همچنین خواستار انتقال تکنولوِژی اصفهان به نیجریه و رفع نیازهای این کشوراز این طریق شد.

وی با غیرقابل قبول خواندن سطح مراودات تجاری طرفین برضرورت افزایش تعاملات ایران و نیجریه تاکید کرد. 

سفیر نیجریه همچنین تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور را موجب تحقق افزایش سطح تعاملات تجاری طرفین دانست. 

سلیمان یاکوبوسنتورکی با مطلوب خواندن روش‌های مقابله ایران با تحریم‌های ظالمانه خواستار استفاده از تجربیات ایران در این زمینه شد. وی همچنین با بیان اینکه از طریق همکاری سفارت ایران در نیجریه مشکلات مربوط به ویزای این کشور تا حد زیادی رفع شده است گفت: تجار ایرانی و نیجریه ای راحت ترمی توانند ویزا دریافت کنند.

 یاکوبوسنتورکی عدم وجود خط کشتیرانی مستقیم بین طرفین و در دسترس نبودن اطلاعات تجاری ایران را از موانع ارتقاء تجارت طرفین بیان و تاکید کرد در صورت در دست گرفتن بازارنیجریه می توان به بازار60 کشور دیگرنیز دست یافت. 

همچنین محمد علی‌بک، سفیر کشورمان در نیجریه حجم تبادلات تجاری ایران و نیجریه در سال 98 را در حالی 4میلیون دلار عنوان کرد که این میزان در سال گذشته به 17 میلیون دلارو در 6ماه نخست سالجاری نیز به 45 میلیون دلار افزایش یافته است. 

وی در ادامه خواستار ایجاد ساز و کاری برای آگاهی تجار ایرانی از پتانسیل‌های تجاری نیجریه شد.

علی بک همچنین برضرورت راه اندازی خط هوایی ماهان به لاگوس تاکید کرد و گفت: علیرغم اعلام آمادگی شرکت هواپیمایی ماهان ومذاکرات صورت گرفته با مقامات هوایی نیجریه این امر هنوز محقق نشده است. سفیر کشورمان در نیجریه در پایان سخنان خود برگزاری وبینارهای آموزشی بین اتاق بازرگانی اصفهان و اتاق‌های بازرگانی شهرهای بزرگ نیجریه همچنین تبادل هیئت‌های تجاری را در گسترش سطح تعاملات تجاری دو کشور حایز اهمیت دانست.

اصفهان -بهمن راعی

 

کدخبر: 732456 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟