آغاز دوره‌ای مهم در تاریخ شیعیان و تحکیم اتحاد و همدلی مسلمانان


به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل؛ نهم ربیع الاول نه تنها نخستین روز امامت امام زمان (عج) به شمار می‌رود، بلکه آغاز دوره‌ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعیان و روزی برای تحکیم اتحاد و همدلی مسلمان نیز محسوب می‌شود. اینک منتظران آن حضرت در انتظار منجی عالم بشریت هستند تا با آمدنش انقلاب حیات‌بخش خود را آغاز و راه نجات از نابسامانی‌ها را به انسان بیاموزد.

امام زمان (عج) آخرین حجت معصوم خداوند است، و اوست که احکام الهی را به طور کامل اجرا خواهد کرد و حکومت عدل را در جهان برپا خواهد کرد. این مطلبی است که احادیث متواتر اسلامی بر آن دلالت می‌کند. در ۲۵۵ قمری در سامراء منجی عالم بشریت مهدی موعود تنها فرزند امام حسن عسکری دیده به جهان گشود، اما برای حفاظت از جان ایشان از دست خلفای عباسی، تولد وی در ابتدا مخفی ماند.

خلفای بنی‌عباس بنابر روایات پیامبر (ص) و ائمه (ع) می‌دانستند که دوازدهمین امام همان مهدی است؛ بنابراین مراقبانی بر امام حسن عسکری (ع) و منزل آن حضرت گماردند تا این خبر را گزارش دهند.

بدین ترتیب ولادت امام زمان (ع) از عموم مردم پنهان نگه داشته شد. امامت امام زمان (عج) در ۹ ربیع الاول ۲۶۰ قمری و پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) آغاز شد، اما این آغاز امامت به دلیل دور ماندن از دسیسه‌های حاکمان جور و ستم و بنابر مشیّت و اراده الهی با غیبت همراه بود که تا ۳۲۹ هجری به طول انجامید و «غیبت صغری» نام گرفت. امام (عج) در این دوره به وسیله چهار نایب خود با مردم ارتباط برقرار می‌کردند و به پرسش‌های آنان پاسخ می‌دادند.

خلفای عباسی از جمله مهتدی، معتمد، معتضد، مکتفی، مقتدر، قاهر، راضی و متقی عباسی در ایام غیبت صغرای آن حضرت بر مسلمانان حکومت راندند. مرحله دوم امامت وی با پایان یافتن غیبت صغری شروع و هنوز ادامه دارد.

روز آغاز امامت امام زمان (عج) یکی از مناسبت‌های بااهمیت در ایران به شمار می‌رود، در واقع آغاز امامت، ولی عصر (عج) روزی است که با تاکید بر برادری و برابری و همچنین «ید واحده» بودن مسلمان‌ها در برابر کفار، مشرکان و دشمنان، انگیزه‌ای بر تحکیم بیش از پیش اتحاد و همدلی به شمار می‌رود. پاسداشت چنین روزی بسیار حساس و ضروری است.

 

کدخبر: 730314 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟