گنجینه ملی شالبافی کردستان درگذشت

به گزارش خبرنگار رکنا از سنندج، این هنرمند حوزه شالبافی کردستان متولد سال ۱۳۱۷ و از اهالی شهر هورامان بود که امروز (پنجشنبه) در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

"یعقوب گویلیان" مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با صدور پیامی درگذشت این هنرمند و پیشکسوت عرصه شالبافی، جولایی، موج بافی و مَرَز را که آثار بی بدیلش منجر شد تا در سطح ملی هم خودش و هم آثارش ثبت شود، به خانواده آن مرحوم، هنرمندان، صنعتگران، فعالین عرصه صنایع دستی و تمامی مردم هورامان و استان تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: مرحوم عارف غلامی به عنوان اولین شخصی که تحت عنوان گنجینه زنده بشری در استان کردستان ثبت ملی شده بود بیش از ۷۰ سال به این حرفه مشغول بود و هیچ شغل و پیشه دیگری نداشت؛ آن مرحوم آثارش یکی از بهترین، زیباترین و با ارزش‌ترین آثار کشور در زمینه شالبافی و جولایی بود.

شال از صنایع دستی خاص منطقه کردستان و از اجزای لباس کردی است که نفوذناپذیر بودن این دست بافته در برار سرما و رطوبت موجب شده مردم مناطق سردسیر و کوهستانی از گذشته‌های دور از این صنعت دستی استفاده کنند.

هنر شال بافی، در سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث معنوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وقت ثبت شده است.

۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است. از آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۷۹۳ اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۹ اثر منقول، ۲۵ اثر میراث طبیعی و ۹۳ اثر میراث معنوی است.

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 729803 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟