51هزار تن گوشت مرغ در کردستان تولید شد

سیداحمد ذکریایی نژاد گفت: در حال حاضر از ۷۶۶ واحد مرغداری استان ۶۹۵ واحد به ظرفیت اسمی ۱۴ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۱۰۰ قطعه فعال است.

به گزارش خبرنگار رکنا از سنندج، ذکریایی نژاد تعداد واحدهای مرغداری غیرفعال استان را ۷۱ واحد به ظرفیت ۹۹۱ هزار قطعه خواند و افزود: طی نیمه نخست امسال میزان جوجه‌ریزی انجام شده در مرغداری‌های استان ۲۳ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۲۸۱ قطعه بوده است.

 معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: در این مدت ۵۱ هزار و ۵۳۸ تن گوشت مرغ هم در استان تولید شده و قیمت مصوب هر کیلوگرم آن هم اکنون در بازار ۲۷۵ هزار ریال است.

ذکریایی‌نژاد یادآور شد: تاکنون ۹۴۷ واحد جایگاه دام در استان شامل پرواربندی بره، گوساله، واحد نگهداری گاو و گوسفند در زیربنای ۱۱۰ هزار و ۱۷۳ مترمربع بهسازی و نوسازی شده است.

وی میزان جذب سرمایه‌گذاری و جذب اعتبار و سرمایه‌گذاری در بخش دام را  چهار میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال خواند و اظهارداشت:  اجرای عملیات بهسازی و نوسازی جایگاه دام بدون دریافت تسهیلات بانکی ویارانه با نظارت فنی معاونت بهبود تولیدات دامی انجام شده است.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۴۴۲ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و مابقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است که در سال زراعی جاری (۱۴۰۰-۱۳۹۹)، ۵۷۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم دیم و ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار هم به کشت گندم آبی اختصاص پیدا کرد؛ امسال  بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم در کردستان تولید و ۲۸۰ هزار و ۲۲۵ تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان به طور تضمینی خریداری شد.

عبدالحیمی /کردستان

کدخبر: 729673 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟