بیش ازهزارتن فرآورده لبنی به کشورهای اوراسیا صادرشد

به گزارش رکنا از نیشابور، علی سلیمانی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی دامپزشکی افزود: این شهرستان با تولید ۹ هزار تن گوشت در سال و ۷۵۰ تن شیر در روز، مقام نخست استان را در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال هزار تن پا و پنجه مرغ از این شهرستان به کشورهای جنوب شرقی آسیا صادر شده است.

رییس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: در این مدت همچنین ۶۳ هزار راس گوسفند و چهار هزار راس گاو در کشتارگاه صنعتی نیشابور کشتار شده که این‌ میزان نسبت به سال گذشته حدود ۲ برابر افزایش داشته و از این تعداد گوشت ۱۶۰ راس گوسفند و ۳۳ راس گاو غیرقابل مصرف تشخیص داده شد و تبدیل به پودر گوشت شده است.

وی افزود: طی این مدت سه میلیون و ۱۸۱ هزار قطعه مرغ در نیشابور کشتار شده که از این تعداد حدود ۱۹ هزار قطعه غیرقابل مصرف تشخیص داده شده و از چرخه مصرف خارج شده است.

سلیمانی ادامه داد: ۹۷ واحد تولید مرغ گوشتی با ظرفیت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در سال و ۱۶ واحد مرغ تخم‌گذار با ظرفیت بیش از ۹۰۰ هزار قطعه در این شهرستان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته حدود سه تن عسل تقلبی در نیشابور کشف شده است گفت: حدود ۴۰۷ زنبورستان با ۴۵ هزار کندوی زنبور عسل در این شهرستان وجود دارد و از هر کندو بین هفت تا ۱۰ کیلو عسل برداشت می‌شود و سالانه حدود ۳۳۰ تن عسل، ۱۴۲ کیلوگرم ژل رویال و سه هزار و ۲۰ کیلوگرم گرده گل در نیشابور تولید می‌گردد.

رییس شبکه دامپزشکی نیشابور افزود: امسال برای چندمین سال متوالی حدود ۴۰۰ هزار راس از دام‌های حاشیه منطقه حیات وحش نیشابور و داخل روستاها برای پیشگیری از بیماری طاعون گوسفندی واکسینه شدند و آبشخورهای مشترک بین حیوانات وحشی و اهلی در این مناطق طی سه نوبت در سال ضد عفونی می‌گردد.

وی با بیان اینکه ۶ کلینیک حیوان خانگی در این شهرستان وجود دارد ادامه داد: به مناسبت روز جهانی هاری ۴۵۰ سگ خانگی در نیشابور علیه این بیماری واکسینه شده و واکسیناسیون رایگان ۱۲ هزار قلاده سگ‌ نیز در دستور کار قرار دارد.

سلیمانی گفت: از چهار سال قبل تاکنون بیماری تب برفکی در نیشابور مشاهده نشده ولی دامداران به دلیل مشکلات اقتصادی از واکسن این بیماری استقبال نمی‌کنند که موجب نگرانی است در حالی که هر چهار ماه یک بار این‌ واکسیناسیون باید انجام‌شود و هر دُز از این واکسن حدود ۵۰۰ هزار ریال هزینه دارد.

وی افزود: طی یک سال گذشته برای جلوگیری از بیماری‌های مشترک مانند سل و بروسلوز حدود ۱۲ هزار راس گاو در این شهرستان مورد آزمایش قرار گرفت که چهار نمونه ابتلا شناسایی شد و همچنین از هشت هزار و ۲۶۱ خون‌گیری ۱۶ مورد مبتلا به بروسلوز شناسایی و از چرخه تولید خارج گردید، طی این‌ مدت ۳۵۰ هزار دُز واکسیناسیون نیوکاسل در ۲۷۰ روستا به صورت رایگان انجام‌ شد.

رییس شبکه دامپزشکی نیشابور ادامه داد: هزار و ۲۰۰ واحد عرضه مواد پروتئینی در این شهرستان وجود دارد و از ابتدای امسال هزار و ۴۷۳ مورد بازدید از این واحدها انجام و ۱۲ هزار و ۹۳۸ کیلوگرم مواد پروتئینی فاسد ضبط و چهار هزار و ۸۲۴ کیلوگرم آن معدوم و ۳۷ مورد به مراجع ذیربط ارجاع شده است.

وی با اشاره به مخاطراتی که نیروهای شبکه دامپزشکی با آن‌ مواجه هستند گفت: تاکنون ۹۰ درصد نیروهای این اداره مبتلا به تب مالت شده‌اند و با وجود پیگیری‌های انجام شده، دامپزشکی نیشابور به رغم داشتن توان و ظرفیت کافی به معاونت اداره کل ارتقا نیافته و سهمیه استخدامی آن نیز به این شبکه اختصاص داده نشده و با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است و در حال حاضر ۳۰ نفر در بخش دولتی و ۱۳۰ نفر در بخش خصوصی این شبکه مشغول فعالیت هستند.

سلیمانی افزود: ۱۶ کلینیک، ۱۰ داروخانه، پنج آزمایشگاه، پنج مرکز مایه‌کوبی و یک کشتارگاه دام، یک کشتارگاه طیور، ۶ کارخانه خوراک دام، ۲۲ واحد پرورش ماهی سردابی و سه واحد پرورش ماهی گرم‌آبی و ۲ کارخانه لبنی در این شهرستان فعالیت دارند.

مرکز شهرستان‌ ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد

بهشیدپور/ نیشابور

کدخبر: 728966 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟