عملیات آبرسانی به ۶ شهر و ۱۳۰ روستای کردستان

به گزارش خبرنگار رکنا از سنندج ،آرش آریانژاد گفت: در حال حاضر عملیات آبرسانی از سد سیازاخ به شهرهای بیجار و حسن آباد یاسوکند و ۱۳۰ روستای در مسیر که مرداد ماه امسال کلنگ زنی شد، در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ ویس به منظور انتقال آب سد چراغ ویس به این شهر برای مصارف شرب در حال اجرا است، افزود: برای انجام این طرح، خط انتقالی به طول ۱.۲۶ کیلومتر شامل خطوط انتقال یک هزار و ۳۰۰ و همچنین یک هزار و ۲۰۰ میلی متر به طول ۶.۱۳ کیلومتر و خط انتقال ۸۰۰ میلی متر به طول ۵.۱۲ کیلومتر با ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه معادل ۳۳ میلیون متر مکعب در سال برای افق ۱۴۲۵ طراحی و اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: همچنین آبرسانی از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج شروع و توسط شرکت آب و نیرو در حال اجرا و آبرسانی از سد آزاد به سد قوچم و از سد قوچم به قروه و دهگلان آغاز شده و توسط همین شرکت در حال انجام است.

آریانژاد گفت: تاکنون سد سنگ سیاه با هدف تامین آب بخش صنعت، زیست محیطی و کشاورزی و ۲۰۰ هکتار اراضی تحت پوشش، سد قشلاق با هدف تامین آب شرب، صنعت، زیست محیطی و کشاورزی و چهار هزار و ۱۶۷ هکتار اراضی تحت پوشش و سد زریوار با هدف آب بخش زیست محیطی و کشاورزی و ۲ هزار و ۳۱۷ هکتار اراضی تحت پوشش به بهره‌برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: سد گاران با هدف تامین آب شرب، زیست محیطی و کشاورزی و پنج هزار و ۷۵۶هکتار اراضی تحت پوشش، سد آزاد با هدف تامین آب شرب، صنعت، زیست محیطی و کشاورزی و پنج هزار و ۵۶۹ هکتار اراضی تحت پوشش و سد شهید کاظمی با هدف تامین آب کشاورزی و چهار هزار و ۱۷۱هکتار اراضی تحت پوشش در حال بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان اظهار داشت: سد گاوشان با هدف تامین آب شرب، زیست محیطی و کشاورزی و ۲ هزار و ۱۶۷ هکتار اراضی تحت پوشش، سد تلوار با هدف تامین آب بخش کشاورزی و یک هزار هکتار اراضی تحت پوشش و سد بانه با هدف تامین آب شرب این شهر در حال بهره‌برداری است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و دیگر حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 728623 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟