2 هزار میلیارد در بخش زیرساخت‌های اقتصادی کردستان هزینه شده است

به گزارش خبرنگار رکنا  از سنندج، خالد جعفری ظهر امروز در نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج و آئین اختتامیه دومین جشنواره جایزه رسانه‌ای پینوس، اظهار کرد: شیوع کرونا ویروس در طول دو سال گذشته نه تنها روی بخشهای مختلف در کردستان بلکه اقتصاد و گردشگری دنیا تاثیر گذاشت و صدمات زیادی به بخش های مختلف وارد کرد.

وی با بیان اینکه امروز گردشگری در توسعه بخش‌های مختلف در کشورها و حتی برخی از استان‌ها تاثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: کردستان استانی نوپا در حوزه گردشگری است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا اثر متقابل آن روی فعالین این بخش نمایان شود.

وی با عنوان اینکه در حوزه زیرساخت که زیربنای توسعه گردشگری است پروژه‌های خوبی در استان تعریف و اجرا شده است، گفت: برای احداث جاده جدید سنندج ـ مریوان، 7 هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

وی نقش گردشگری را در توسعه اقتصادی دنیا بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: توسعه‌یافتگی ناشی از گردشگری در برخی استان‌های کشور در کنار حفظ فرهنگ و تاریخ آن اتفاق افتاده است این مهم باید در توسعه گردشگری در کردستان مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان تصریح کرد: کردستان تا حدودی در حوزه گردشگری نوپا است و نیاز به مراقبت ویژه دارد البته دید ما به عنوان معاون اقتصادی استان به گردشگری بیشتر اقتصادی بوده و این رویه ادامه خواهد یافت.

جعفری با اشاره به تنوع ظرفیت‌های طبیعی و فرهنگی در کردستان به ویژه منطقه هورامان، گفت: ظرفیت‌های گردشگری استان تا حدودی احصا شده و در این زمینه برنامه ارائه کرده‌ایم که حرکت‌های خوبی در این حوزه صورت گرفته است، اما به انسجام بیشتری نیاز داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان تصریح کرد: نقش دولت و بخش خصوصی در توسعه گردشگری بسیار ضروری است، توسعه گردشگری در معنای کلی برای استفاده از طبیعت، مشروط به داشتن برنامه‌ای منسجم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: در طول دو تا سه سال اخیر 2 هزار میلیارد تومان در حوزه اقتصاد استان سرمایه‌گذاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه و طرحی جامع برایهورامان داشته باشیم، عنوان کرد: سال 98 یک میلیون و 60 هزار نفر ترردد از مرز باشماق داشته ایم.

توسعه منطقه هورامان رونق اقتصادی منطقه غرب کشور را به دنبال دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: استان ما استانی با ظرفیت‌های فراوان در حوزه صنایع دستی و گردشگری است.

یعقوب گویلیان خاطرنشان کرد: اگر کردستان بخواهد توسعه پیدا کند و خیلی از مشکلات اقتصادی و غیره در آن حل شود حوزه گردشگری و صنایع دستی بهترین کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما به لحاظ زیرساخت‌وهای گردشگری به ویژه در حوزه حمل و نقل نسبت به سایر استان‌ها عقب هستیم در این زمینه نیاز به انجام اقدامات زیرساختی و اساسی داریم.

وی با اشاره به ثبت جهانی هورامان در پنجم مرداد ماه امسال اظهار کرد: این ثبت جهانی ظرفیت بزرگی است البته بخش خصوصی و دولتی، در استان‌های کردستان و کرمانشاه باید برنامه‌ای مدیریتی همه جانبه در این راستا در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: باید با کمک مردم منطقه که مهمترین و موثرترین مولفه در ثبت جهانی هورامان بوده اند این جایگاه را حفظ و ارتقا دهیم.

گویلیان با بیان اینکه به هر قیمتی حاضر به گسترش و توسعه گردشگری در هورامان نیستیم، گفت: در این راستا مسئولیت سنگینی به عهده بخش های مختلف از خصوصی و دولتی است

وی بر ضرورت استفاده از جامعه محلی برای توسعه گردشگری در هورامان تاکید کرد و گفت: برنامه پیشرو باید طوری باشد که ضمن توسعه گردشگری در هورامان مسائل زیست محیطی، کشاورزی و دیگر بخش‌ها رعایت شود تا شاهد لطمه خوردن به این بخش ها نباشیم.

وی تصریح کرد: توسعه منطقه هورامان رونق اقتصادی در استان و منطقه غرب کشور را به دنبال خواهد داشت.

برگزاری نمایشگاه جهانی اکسپو

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان به برگزاری نمایشگاه جهانی اکسپو هم گریزی زد و گفت: معرفی نوروز، فرهنگ و آیین و سنت‌های کردستان، آداب و رسوم هورامان و غیره ظرفیت‌های قابل توجهی است که می‌توان آن را در نمایشگاه اکسپو به بهترین شیوه به معرض دید گذاشت.

حمیدی رئیس جامعه هتلداران استان کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: خانه‌های استیجاری بویژه خانه‌های استیجاری بدون مجوز به مشکل بزرگی برای جامعه هتلداران تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه نبود زیرساخت کافی از مشکلات جدی حوزه گردشگری در کردستان است، گفت: حمایت از واحدهای کوچک مانند مهمانپذیرها از طریق پرداخت تسهیلات ارزان قیمت امری ضروری است.

عبدالحکیمی/ کردستان

کدخبر: 728553 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟