آغاز بکار طرح آزمایشی ممیزی نوین املاک

به گزارش رکنا از رشت، در این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر رشت، اظهار کرد: چندین سال است که اجرای ممیزی املاک در این شهر مطرح شده اما تا پیش از این متاسفانه به شکل جدی، این مهم رقم نخورد و اجرای ممیزی املاک به آرزوی دیرینه برای شهرداری رشت تبدیل شده بود.

محمد حسین واثق کارگرنیا با بیان اینکه در گذشته تعدادی نیرو تحت این عنوان در شهرداری رشت جذب شد، افزود: این نیروها در نهایت به علت عدم اجرای ممیزی املاک در واحدهای دیگر مشغول به فعالیت شدند.

وی با تاکید به اینکه ممیزی املاک یک منبع درآمد پایدار برای شهرداریها محسوب می شود، گفت: با توجه به اینکه شهرداری رشت تا پیش از این فاقد منابع درآمدی پایدار بوده و برای اجرای پروژه های عمرانی به حوزه ساخت و ساز وابسته است، امیدواریم با اجرای ممیزی املاک در رشت، شهرداری این شهر به یک منبع درآمدی پایدار دست پیدا کند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با انتقاد از عدم وجود سامانه ای پیرامون وضعیت املاک شهرداری رشت بیان کرد: همچنین با اجرای ممیزی املاک در رشت، می توانیم نسبت به شناسایی املاک متعلق به شهرداری رشت نیز اقدام کنیم. متاسفانه در حال حاضر اطلاعات جامع و کاملی پیرامون وضعیت املاک متعلق به شهرداری رشت وجود ندارد.

کارگرنیا با اشاره به اینکه املاک بسیاری متعلق به شهرداری رشت در سطح شهر وجود دارد، گفت: از دوره های قبل، شهرداری رشت به منظور اجرای برخی از پروژه های عمرانی و بازگشایی های مسیر نسبت به تملک برخی از املاک اقدام کرده است اما پس از آن بنا به دلایلی این املاک به حال خود رها شده اند و سوابق مشخصی نیز پیرامون وضعیت آن ها وجود ندارد و قصد داریم با اجرای ممیزی املاک، این املاک و خصوصاً انهار و معابر متروکه نیز شناسایی و به عنوان سرمایه های شهرداری رشت محسوب می شود.

شهردار منتخب رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ممیزی املاک امکان تحصیل درآمد پایدار را برای شهرداری فراهم می سازد، گفت: در این طرح خدمات گسترده ای به نام سامانه های هوشمند سازی شهر طراحی شده که این خدمات به شهروندان ارائه خواهد شد و البته باید سهولت استفاده برای کاربر در آن در نظر گرفته شود.

سید امیر حسین علوی اجرای این طرح را منوط به هماهنگی کامل مجموعه شهرداری دانست و اظهار کرد: اگر قرار است به سمت شهر هوشمند حرکت کنیم باید هماهنگیها در بدنه شهرداری، مناطق و … ارتقاء یافته و یک کار تیمی شکل گیرد تا مردم در آینده خدمات مورد نیاز را به سهولت از شهرداری دریافت کنند.

وی احصاء املاک شهر از جمله املاک بلاتکلیف را مهمترین خواسته شهرداری از شرکت سرمایه‌گذاری ذکر کرد و گفت: احصاء املاک داخل شهر و همچنین املاک بلاتکلیف باید در اولویت باشد و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری باید در کوتاه مدت این موضوع را تعیین تکلیف نماید تا گره ای در روند اجرای پروژه ایجاد نشود.

شهردار منتخب رشت خواستار زمان‌بندی اجرای فاز آزمایشی این طرح شد و خاطر نشان کرد: بحث زمان بندی در فاز آزمایشی بسیار مهم است تا بر اساس آن دیتا و برنامه‌ریزیهای شهرداری انجام شود.

سید امیر حسین علوی با بیان اینکه با اجرای این طرح بخشی از شعار شفاف سازی و مقابله با رانت و فساد تحقق خواهد یافت، افزود: از دیگر مزایای اجرای این طرح این است که شهروندان ضمن آشنایی با حقوق شهروندی، خدمات را بدون واسطه دریافت کنند.

علی بهارمست در این جلسه با اشاره به اهمیت اجرای طرح ممیزی نوین املاک گفت: سالهاست که شهرداری و شورای اسلامی شهر در انتظار اجرایی شدن طرح ممیزی املاک بوده است ، در این راستا با پیگیریها و برگزاری جلسات پی در پی با سرمایه گذار پروژه مقرر شد، فاز آزمایشی کار از روز ۱۷ مهرماه آغاز گردد و برای اینکه شهرداری بتواند به شعارهای خود جامه عمل بپوشاند، این اقدام باید به بهترین نحو اجرایی شود.

سرپرست شهرداری رشت افزود: اهمیت این طرح از یک سو شناسایی و ایجاد منابع پایدار برای شهرداری و از سوی دیگر به جهت بهره مندی شهروندان و اطلاع بی واسطه از حقوق خویش است که با شروع مرحله آزمایشی آن امیدواریم با رفع خطاهای احتمالی، پروژه ممیزی به طور کامل اجرا و در نهایت طرح جامع و کامل برای هوشمند سازی شهر به مرحله اجرا برسد.

وی تصریح کرد: این پروژه متعلق به کل مجموعه شهرداری است و همه معاونین و حوزه های مدیریتهای شهرداری باید برای اجرای صحیح آن همکاری لازم را داشته باشند.

در ادامه این جلسه سلمانی، نماینده شرکت سرمایه‌گذار فن آوا نیز به بیان نکاتی در خصوص چگونگی اجرای طرح پرداخت و خواستار همکاری کامل شهرداری با مجری طرح شد.

لازم به ذکر است که طرح آزمایشی ممیزی نوین املاک بصورت پایلوت در محله پستک ، کوی طالقانی به اجرا در خواهد آمد.

رشت /مرجان گودرزی 

کدخبر: 728456 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟