دلالان فروشنده تصفیه آب در سنندج مردم را فریب می دهند

به گزارش خبرنگار رکنا از سنندج، دکتر ابراهیم قادری گفت: در این فیلم‌های تبلیغاتی، آب آشامیدنی شبکه لوله‌کشی را با الکترودهای تجاری (آهن و آلومینیوم ) الکترولیز می‌کنند.

وی افزود:  آب دارای املاح که خاصیت رسانایی دارد با استفاده از الکترودهای آهن و آلومنیوم تولید لجن کرده و در نهایت بعد از عمل الکترولیز، آبی کدر و سیاه تولید می‌شود که به تصور اشتباه و برای مقاصد سودجویانه، دلیل آن را  ناخالصی‌های مضر در آب عنوان می‌کنند و مردم را به سمت دستگاههای تصفیه آب خانگی سوق  می دهند در صورتیکه دلیل اصلی همان الکترودهای دستگاه الکترولیز است. 

معاون امور بهداشتی  دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: تمام آب‌ها شامل آب‌های سطحی و زیرزمینی حاوی یون‌هایی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سولفات، کلرور، فلوراید  است که بیشترین بخش آن ناشی از انحلال مواد معدنی در آب بوده و وجود آنها درصورتی‌که در محدوده مجاز باشند، برای سلامتی مفید است.

وی تاکید کرد: انتخاب نوع تصفیه آب بر اساس ویژگی‌های آن است و این کار توسط متخصصین امر انجام می‌شود و برای آب‌هایی که در شبکه عمومی توسط شرکت‌های آب و فاضلاب تامین شده و توسط کارشناسان مراکز بهداشت و معاونت‌ بهداشتی نظارت می‌شود نیازی به تصفیه اضافی آب نبوده و در صورت لزوم این کار توسط تامین‌کنندگان آب انجام می‌شود.

دکتر قادری اضافه کرد: برخی از دستگاه‌های تصفیه آب، املاح آب را که برای سلامتی مفید هستند به‌شدت کاهش می‌دهند و همچنین به مرور زمان بار میکروبی آن افزایش یافته و به دلیل حذف کلر، احتمال آلودگی ثانویه آب افزایش می یابد. 

وی گفت: در مناطقی که آب توسط شرکت‌های آب و فاضلاب تامین می شود، نیازی به استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب نیست و وزارت بهداشت نیز هیچکدام از این دستگاه‌ها را مورد تایید قرار نداده و توصیه‌ای هم برای استفاده از آن ندارد.

سد قشلاق در ۱۲ کیلومتری شمال سنندج و در مسیر جاده سنندج به سمت دیواندره قرار گرفته است. حجم مخزن سد قشلاق ۲۱۵ میلیون مترمکعب است و آب شرب مورد نیاز بیش از ۴۶۵ هزار نفر از شهروندان سنندجی و نواحی منفصل شهری از این سد تامین می شود.

در حال حاضر ۳۸۳ هزار و ۱۳۷ مشترک در کردستان از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند هستند که ۱۷۰ هزار مشترک آن مربوط به سنندج است.

 

کدخبر: 727496 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟