صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

رکنا هرمزگان- اسماعیل خاشعی - شهریور ماه سال گذشته بود که پیشنهاد همکاری در واحد روابط عمومی استانداری را دریافت کردم. اگر چه پیش از این نیز سابقه مدیریت روابط عمومی و فعالیت به عنوان کارشناس این حوزه را نیز داشتم اما خوی مطالبه گری که از دیرزمان در وجود این حقیر ریشه دوانده ، ابتدا مانعی برای ورود مجددم به این عرصه بود اما به هر جهت این پیشنهاد را پذیرفتم...

حرفه ای که از یک سو متعهد به رعایت چارچوب ها و قوانین اداری هستی و از سوی دیگر موظفی پاسخگوی سوالات و نیازهای مغفول مانده مردمی باشی که طبیعتاً بخشی از آن درخواست ها مطالبات زندگی روزمره خودت نیز هست؛ اگر نتوان اذعان کرد مدیریت در این بخش یکی از پراسترس ترین و دشوار ترین مشاغل محسوب می شود، بی شک همردیف سخت ترین مشاغل عصر حاضر است.

ایام نخستین حضورم در مجموعه روابط عمومی استانداری مصادف بود با آغاز هفته دولت، هفته ای پر مشغله و پر افتتاح که در نهایت خرسندی و نیکویی به پایان رسید...

در آن روزهای به واقع پر مشغله ، تصور نمی‌کردم که روزهایی به مراتب دشوارتر و نفس گیرتر نیز در راه باشد، با این همه در تمام این روزها حتی لحظه ای از مسوولیتی که بر دوش داشتم، شانه خالی نکردم و با تمام وجود به این تعهد درونی پایبند ماندم.

حقیقت این است که هر مقدار جسم در این مسیر احساس خستگی کند و به فرتوتیت قدم بگذارد، روح عظیم انسانی هم‌چنان مشتاق گام برداشتن و گوشزد کردن مسوولیت توست. روح همان زندگی است که خودش در زندگی جاریست. از طریق رنج خویش بر دانش خویش می افزاید و این است شادمانی روح. و انسان روشن ضمیر باید بیاموزد با کوه خانه بسازد؛ جابجا کردن کوه‌ها برای روح به طور قطع کار کوچکی است.

اما ... همتی که بود؟

خدمتگزاری واقعی که به این حقیقت دست یافته بود که باید در دنیا باشد، عمل کند ولی عمیقأ در مراقبه باشد؛ مانند یک درخت که وقتی می‌تواند رشد کند که ریشه هایش در عمق فرو رفته باشد.هرچه ریشه ها عمیق‌تر باشند شاخه ها بلندتر خواهند بود و این اوج شاخه هاست که خستگی پرواز را برای پرندگان آن وادی کمرنگ تر می‌کند.

همتی مردی بود دارای روحیه ای پدرانه؛ اما احترامش به نظم و قانون، دردهای مردمش را در هر مکان و زمانی در بر می‌گرفت. فردی که تعطیلات و آرمیدن کنار خانواده برایش کم اهمیت‌تر از آن بود که لَختی دغدغه مردمش را فراموش کند و به خویشتن بپردازد.

بزرگی که داوری هایش دقیق و متعادل بود.کسی که دغدغه اش پیروزی همگانی بود در این کارزاری که هر به اصطلاح خادمی، نخست به منافع خودش چشم می‌دوزد.

مردی که نخست با دشمنان درونش در ستیز بود و کشمکشهای میدان رزم را ناچیز می‌شمارد. انسانی آراسته به اقتداری نافذ؛میرنده ای نمی یابید که بدخواه او باشد.

بی‌شک ممالک نه به علت پیروزی های مادی، بلکه به دلیل شاهکارهای انسانی که می آفرینند پایدار میمانند، هیچ ملتی که بتواند ۱۰ انسان این‌چنینی داشته باشد در خاموشی فرو نخواهد رفت...

همتی در هیچ امری بزرگ یا کوچک فرو گذار نبود، چرا که آدم فرونشستن و فقط گوشزد کردن وظایف به مدیرانش نبود، بلکه هر بار و هربار خود وارد عمل می‌شد ، چه برای اجرای بزرگترین برنامه های استان و چه سطحی ترین مسائلی که هیچ کدام از نگاه نافذش سطحی نمی‌نمود. تا جایی که اگر هم نمیتوانست کاری از پیش ببرد، لااقل مردم دلگرم حضورش باشند...

هر سازمانی با پیروی از چنین آرمان هایی است که می‌تواند این را به اثبات برساند که در برابر هزاران نیرنگ زمان هوشیار و مجهز است.

و اکنون عرصه ی آزمونی است به مراتب دشوارتر... روزهایی را که انتظار میکشیم می‌تواند سرآغاز انقلابی نو در عرصه خدمتگزاری باشد.

آرزویمان تکرار همان تلاش‌های بی وقفه است تا شاید زیباترین هدیه هستی که «زندگی به معنای واقع» است را با هم استانی های عزیزتر از جان تجربه کنیم و با همت هم، دنیایی را با دوستی مهندسی کنیم که حتی یک نفر احساس درماندگی نکند.

و اما بعد ...

عدم قدرت چانه زنی در سطح ملی داستان غم‌انگیزِاین روزهای ماست، آن قدر که توان تحقق سطحی ترین مطالبات حتی در یک جمع پنج نفره وکلای مردم وجود ندارد. و اینجاست که عاقلانه‌ترین تصمیم برای پیشگیری از بروز اختلافات، انتخاب فردی است خارج از استان، برای به دوش کشیدن مسؤلیت سنگین استانداری هرمزگان؛ استانی که با توجه به جایگاهش می‌توانست یکی از متمول‌ترین شهرهای منطقه باشد در صورتی که شدیداً مظلوم واقع شده است.

اما آنچه در این مقطع حائز اهمیت است، تبعیت عملی از فرمایش «مقام معظم رهبری» است که بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات حوزه اجرایی تاکید داشتند و بهتر دانستند نمایندگان بر وظایفشان که قانونگذاری و نظارت است متمرکز باشند، کمااینکه سعیشان نیز بر همین بوده، لکن باید تلاششان برای احقاق حقوق مردم این سامان مضاعف شود.

یکی دیگر از مواردی که ضروری است به آن اشاره شود، از قضاوت و داوری نادرست در ارتباط بزرگواری که امروز این مسوولیت بس سنگین را به دوش گرفته است، بر حذر باشیم؛ چرا که تلاشهای متعهدانه و متخصصانه ایشان را در عرصه های مختلف خدمت‌رسانی دیده ایم و نمی توان آن را به سادگی نادیده گرفت.

در پایان، ضمن آرزوی موفقیت و دعای خیری که بدرقه ایشان و کادر مدیریتشان و همچنین نمایندگان شریف مردم استان خواهد بود، باید با تمام وجود برای آبادی هر چه بیشتر این استان دست به دست دهیم و از پراکندن بذر نفاق و دودستگی در ابتدای خدمت دولت مردمی به شدت پرهیز کرد.

حدیث عاشقان پایان ندارد / فنستکفی بهذا و السلام
اسماعیل خاشعی - مهرماه ۱۴۰۰

انتهای پیام/

کدخبر: 727279 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟